Göteborgs stora flygplats är ju Landvetter, invigd 1977 (den anrika Säve flygplats, öppnad ödesåret 1940, används sedan tidigare i år inte alls för reguljärt flyg). Landvetter ersatte Torslanda flygfält, som öppnats 1923.
Inte ens då såg den riktigt ut som på det Förslag till flyghamn för Göteborg i Torslanda å Hisingen vi har här, daterat den 1 november 1921. Finns på Göteborgs stads förträffliga samling med historiska kartor.
"Förtöjningsmast för luftskepp" var riktigt modernt och rätt vid den här tiden. Jag vet inte när den planen kasserades.
"Startplats för landmaskiner": Ja, det är helt enkelt flygplan som startar och landar på marken. De jättelånga jätteraka landningsbanor som vi vant oss vid att se på flygplatser lyser här med sin frånvaro.
Notera ångbåtsbryggan intill. Det var en pulsåder, minst lika viktig som vägförbindelsen. Notera även "Motorbåtshamn", alltså ej avsedd för seglande fartyg.
Knappt synligt ens på stora kartbilden ovan är "Flygtelegraf", i gyttret i mitten. Jag vet inte vad det är för skillnad på en sådan och en vanlig telegraf, som också är angiven.
En del av resultatet (från Wikipedia: Torslanda flygfält). Ingen förtöjningsmast, men däremot en sjöflygplats. Det som idag är
ett specialplan för vissa nischer var länge ett enkelt sätt att förbinda
städer utan flygplatser men med tillgång till lämpliga vattenytor. När
flygplatser omsider började byggas i stor skala så försvann
sjöflygplanen efter hand.
Utöver flyghamnen som kom och gick har det hänt en hel del i trakten sedan dess. Framför allt det biltillverkande dotterbolag till kullagerfabriken i Gamlestaden som bildades fem år senare och numer tar upp en massa plats i just Torslanda, men även en hel del annan verksamhet, mer eller mindre relaterad till Volvo, Göteborgs hamn och allt vad det är. Fast att det hänt så mycket med själva skärgårdsgeografin som det tydligt framgår på jämförelsebilden, det hade jag inte trott. Även med beaktandet av "nuvarande strandlinje" inritad 1921.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
3 kommentarer:
Det är mycket grunt, därav färgen.
Flygtelegraf måste väl helt enkelt vara en telegraf för att kommunicera med flygetyg.
Intressant husomhelst.
MVH
Hans
Skicka en kommentar