I slutet av 1960-talet blev UFO hett. Svenska UFO-föreningar bildades mest överallt: Falu UFO-förening, UFO-Center Karlskoga, UFO-Borås, Enköpings UFO-förening, Malmö Interplanetariska Sällskap... Liksom Motala och Köping, centralorter i sammanhanget. Folk träffades och hade det trevligt, lyssnade på föredrag, gick på kurser, skrev insändare, gav ut medlemstidningar och så vidare.
Jag vet inte hur stora de var när de var som störst; med tanke på vilken koll de har på sina arkiv förutsätter jag att sådana siffror är någorlunda lätt hittade. Åtminstone vad gäller UFO-Sverige, den riksorganisation som omsider kom att samla de allra flesta lokalföreningarna. Idag har de omkring 1000 medlemmar. Trenden är vikande.
Det är lite synd eftersom UFO-Sverige sedan 1991 varit en betydligt vettigare organisation än innan. Då vann den vetenskapligare falangen, de som först och främst ville ta reda på vad folk som sett märkliga saker egentligen sett. Fram tills dess hade UFO-rörelsen haft en helt annan karaktär.
Astronomi och UFO-observationer blandades med parapsykologi, ockultism och new age. Föredrag och artiklar kunde handla om "fysik, metafysik, ockultism, politik, religion och filosofi", för att tala med programbeskrivningen för en av de många tidningarna.
Vad har politik och religion att göra med UFO:n? Beroende på hur man ser det hela: allt eller ingenting.
Vår åsikt är att jorden kontinuerligt besöks av främmande intelligenser, vars avsikt är att hjälpa vår civilisation att övervinna de negativa och nedbrytande krafter, som på ett för mänskligheten så ödesdigert sätt satt sin prägel på denna planet, och som nu hotar oss med undergång. För alla ansvarskännande människor med insikt om världens situation och om rymdvarelsernas ansträngningar för att åstadkomma en ny och bättre livsinriktning för jordens befolkning, måste den naturliga reaktionen bli att i största möjliga utsträckning bidraga till att påverka samhället så, att det är berett att mottaga denna hjälp till självhjälp.- Kallelse från Carl-Axel Jonzon i UFO-Motala 1969 till det som skulle bli UFO-Sverige
Många av deltagarna motiverades av något som bara kan beskrivas som religiös glöd: Utomjordingarna är här för att rädda världen, och vi i UFO-rörelsen måste göra allt vad vi kan för att hjälpa till.
En liten men viktig grupp utgjordes av så kallade kontaktpersoner, folk som träffat utomjordingar och fått åka tefat. Visserligen verkar ingen svensk ha blivit föremål för veritabel kult som i synnerhet George Adamski (den mest kända "tefats"-bilden är hans), men man kan förstå om de som trodde på historierna betraktade dem som helgon, eller något i den stilen.
Organisationens förste ordförande Jonzon var, enligt egen uppgift, tankeläsare.
Den här sortens idéer finns fortfarande. Än idag dras många ET-troende, exopolitiker (om relationerna mellan jordens befolkning och utomjordingarna) och foliehattar rent ut sagt till UFO-Sverige i hopp om att hitta likasinnade. Chanserna verkar goda. Kanske kommer så småningom en avknoppning, nybildning eller kupp som förvandlar UFO-Sverige tillbaka till 70-talsversionen av sig själv?
Faktoider-bloggen: UFO:n; UFO-Sverige; Adamskis UFO
Håkan Blomqvist: UFO-Sveriges historia (1995)
Håkan har även skrivit en redogörelse Den svenska uforörelsen och teosofin, en koppling som må låta hur långsökt som helst men helt naturlig när man läst artikeln