- Utpressning (Blackmail, 1929)
- Skuggan av ett tvivel (Shadow of a Doubt, 1943)
- Livbåt (Lifeboat, 1944)
- En läcka i ridån (Torn Curtain, 1966)
Ett av Alfred Hitchcocks standardgrepp var att dyka upp i filmer han regisserade; det verkar inte finnas något svenskt begrepp men på engelska heter det ju cameos (vilket förresten är samma ord som smyckesvärldens kamé, se etymonline: cameo). Exemplet från 1929 är tidigt, ovanligt långt, och även ovanligt på så sätt att han agerar. I nästa tågkupé, där AH:s profil nätt och jämt anas, frågar läkaren mittemot om han mår bra. I nästa klipp ser man anledningen till hans nervositet: hans hand utgörs av idel spaderkort, vilket i vissa kortspel ska vara en sällsynt och superstark hand. I filmen från 1944 kunde han inte göra ett vanligt inspel; den utspelas i sin helhet på en livbåt, och samtliga skådespelare exponeras ordentligt under lång tid. Istället glimtar han fram i en tidningsannons. Och så till sist det extra charmiga inspelet från 1966: På ena knät har han ett litet barn, som han sedan, av någon anledning (…) flyttar till det andra.
Det sägs att Hitchcock så småningom lade sina uppdykanden tidigt i filmerna. Eftersom folk satt i spänd väntan på dem, tittade på folk i vimlet och så, och sålunda kunde gå miste om intrigen. Detta motsägs inte av studier som gjorts – givetvis har studier gjorts. Och givetvis finns det en artikel (som inte bara utgör en enkel lista) på Wikipedia om fenomenet: List of Alfred Hitchcock cameo appearances.
Den satte Tricky.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar