2022-07-04

Lördagsfråga 713: Bonds

  1. Under aktionen Act for Tibet (det är Dalai Lama som skymtar under "Reward") hoppar stuntmannen Gary Connery från Nelsons pelare 2003. Han var den förste att hoppa från det 52 meter höga monumentet; jag vet inte om någon annan gjort om det.
  2. Andrew Grove, Robert Noyce och Gordon Moore var ledande förmågor inom Intel, grundat av de två senare. Än idag är "Moores lag" välkänd: Att integrerade kretsar varje 1–2 år kommer att få dubbelt så många komponenter. Den formulerades 1965 och har hållit obegripligt bra.
  3. John Brosnan ryckte ut i inbördeskriget när han bara var 17. Vid ett tillfälle räddade den unge sergeanten livet på en kamrat under intensiv eldgivning. Båda överlevde, men Brosnan förlorade en arm. I gengäld fick han Medal of Honor för besväret.
  4. Craig Tucker, en av standardfigurerna i tv-serien South Park.

Connery, Moore, Brosnan och Craig kan leda tankarna till Sean, Roger, Pierce och Daniel, det vill säga de fyra hittills mest "produktiva" Bond-skådespelarna. Om jag inte missat något m.e.m. klurigt så var det Tricky som satte den.


1 kommentar:

M. Edelmåtta sa...

För min del ligger misstagandet helt på min sida. Då jag inte kände igen herr Brosnan (som är okänd för mig, och jag ville inte ta till bildsökning), samt felidentifierade Craig som Stan Marsh så föll mina tankar på Park/Marsh och Grove, och när jag hittade aktionsbilden så handlade texten om en vad jag förmodar är en senare aktion där Greenpeace stod för klättrandet, så min gissning landade i något slags grönområde. Vis av tidigare lördagsfrågor (detta var mitt första försök eftersom jag råkade känna igen Intelbilden) borde jag ha insett att svaret låg ett par nivåer högre än så, men jag ville i alla fall försöka. Om jag hade hittat Brosnan hade jag om inte annat kunnat se att jag var fel ute, men så kan det gå.