2022-07-05

"Ju mer jag tränar, desto mer tur har jag"

Jag vet ingenting om tur, bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag!

- Ingemar Stenmark? när, var hur?

Jag vet inte om Ingemar sagt något i den stilen. Det finns drivor av påståenden om att han skulle ha sagt det, de flesta från (långt) efter hans karriär. Något faktiskt citat har jag ännu inte sett. Det närmaste är faktiskt detta, ett motsatt budskap inför hans sista VM:

- Jag har tränat för mycket och min erfarenhet säger att jag åker sämre ju mer jag tränar över en viss nivå, säger Ingemar …

- SvD 22 december 1988

Men vad bry vi oss om fakta? I Sverige har Ingemar praktiskt taget monopol på citatet. Men letar man i lite vidare cirklar finner man att det är ett klassiskt vandrings-citat som tillskrivits en rad förmågor. Ute i stora världen, åtminstone den engelsktalande, är det främst förknippat med golf.

… Som golfspelaren Jack Nicklaus sagt: ”Det är lustigt. Ju mer jag tränar desto mer tur har jag."

- Dagens Industri 11 augusti 1986

Det går tillbaka på en anekdot berättad av legenden Gary Player, en av de mest framgångsrika golfspelare världen sett.

I was practicing in a bunker down in Texas and this good old boy with a big hat stopped to watch. The first shot he saw me hit went in the hole. He said, "You got 50 bucks if you knock the next one in." I holed the next one. Then he says, "You got $100 if you hole the next one." In it went for three in a row. As he peeled off the bills he said, "Boy, I’ve never seen anyone so lucky in my life." And I shot back, "Well, the harder I practice, the luckier I get." That’s where the quote originated.

- Intervju med Player i Golf Digest, oktober 2002


De som gjorde detta omslag hade varken träning eller tur

Player verkar ha förbättrat historien genom åren – för i hans Golf Secrets (1962) tillskriver han en tidigare storspelare citatet:

Once Jerry Barber, a great sand player, was practicing bunker shots. He hit one ball near the flag. The next shot went in. 
A person watching Jerry told him: "Gee, you sure are a lucky trap shot player."

"Yes, I know," Jerry replied. "And the harder I practice, the luckier I get."

Denna bloggpost är till stor del citerande av Garson O'Tooles superkälla Quote Investigator – jag har tipsat om den förr och gör det gärna igen. Där spåras det första belägget för formuleringen "the more I practice, the luckier I get" till 1961, och en helt annan bransch:

He saw me, turned and swung the grease gun toward me. I hit the ground, my .38 in hand. We let fly at the same instant, and my first shot caught him in the chest.

Raul came pounding up. "It’s Gomez!" he cried.

"Who else?" I said.

"One shot," he muttered. "You were lucky."

"That’s right. And the more I practice, the luckier I get."

- Jack Youngblood och Robin Moore, The Devil to Pay (1961), ibland med undertiteln "The True Story of an American Soldier of Fortune in Castro's Revolution"


Quote Investigator: The Harder I Practice, the Luckier I Get












 

 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Som jämföresle kan sägas att ett citat i stil med:

"Tur har i längden endast den skicklige." tillskrivas både Togo och Moltke (exakt ordval varierar -begripligt nog eftersom de rimligtvis inte sa det på svenska).

Dessa två militärer är personer som verkar ha medgett att krig är oförutsägbart till sin natur men att detta i någon mån kan bemästras genom träning och planering för flera eventualiteter. De hade således mycket väl kunnat säga det. Belägg har jag dock inte hittat trots sökningar i pålitliga citatböcker.

Sensemaker

Anonym sa...


Träning har helt klart också utvecklats och idag vet man att det är viktigt att ge kroppen tid till återhämtning, det då om fysiska aspekter.

Det är möjligt att folk tidigare tränade för mycket och att det inte var bra för deras prestationer.

Men kanske är det annorlunda med inlärning, och att hjärnan klarar av hårdare pass än kroppen. Samtidigt tror jag där att sömn och ickemedveten bearbetning är viktigt.

Många av oss har säkert erfarenheter om hur man drömmer om det man gör i vaket tillstånd, och typiskt när man lär sig något eller försöker bemästra något.

/koroshiya