2010-06-01

Pseudo-passé: Biorytmer

Vissa vidskepelser håller i sig, andra kommer och går. Här är en som det var rätt mycket prat om fram till för en sisådär 25 år sedan, men som jag inte kan påminna mig ha hört ett pip om på mycket länge: biorytmer.


Idén i korthet: När man föds sätter tre cykler igång. De utgör sinuskurvor som pendlar mellan maximum och minimum. Den "fysiska" cykeln har en period på 23 dygn, den känslomässiga på 28, den intellektuella på 33. Räknar man lite kan man se vilka lägen respektive cykel har en viss dag, och kan därmed se när man är i bättre eller sämre skick för olika uppgifter. Om Vasaloppet gick dåligt så beror det kanske på att den fysiska cykeln var låg just då? Medan det goda resultatet på högskoleprovet berodde på att intellektuella cykeln var i topp? Och så vidare.

Teorin grundades vid förra sekelskiftet av Wilhelm Fleiss. Den store skeptikern Martin Gardner har beskrivit hans arbete som "a masterpiece of Teutonic crackpottery". I vilken mån han påverkat Freud vet jag inte, men det kan den hågade gräva i...

Första gången jag alls såg detta var när hemdatorer började bli vanliga. De beräkningar som visserligen var enkla i teorin men omständliga i praktiken var en utmärkt uppgift att lösa med ett enkelt dataprogram. Ett problem för biorytmerna skulle kunna vara att utrymmet för tolkningar är betydligt mindre än för astrologi, är en kurva i botten så är den. Inte för att fakta behöver ha med saken att göra...

Ett hastigt studium av litteraturen verkar indikera att läran försvann under 80-talet. Jag tror inte att den ökade tillgängligheten hade något med biorytmernas försvinnande att göra, och än mindre något ökat *host* vetenskapligt sinne - pseudovetenskapen har alltid gått i trender. Men måhända den stora trend-cykeln så småningom gör biorytmer inne igen..?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Även jag minns detta nonsens. Egentligen är den mindre orimlig och deterministisk än exempelvis astrologin -så man kan fråga sig varför den försvann. Som du skriver kan enkelheten, tydligheten och den medföljande bristen på bortförklaring gjort att den inte var uthållig. Själv misstänker jag att låtsasvetenskap som saknar den nimbus av "uråldrig visdom" som vidlåter astrologi har svårare att hålla ut mot förnuftet.

Kanske finns även en estetisk dimension. Skönhet säljer och fördunklar vår förmåga till kritiskt tänkande. Stjärnhimlar, planeter, zodiakens djur, de romerska gudar och gudinnor som namngivit våra planeter är vackra ting och populära föremål i modern och äldre konst och poesi. Biorytmens sinuskurvor har en viss spartansk skönhet för folk som förstår att uppskatta sådant, men kan knappast mäta sig i förmåga att tilltala folk i allmänhet.

Sensemaker

Anonym sa...

Är det från detta uttrycket "jag var inte i fas" kommer, tro?
/Anonymast

janne g sa...

du behöver inte oroa dig, det finns på Facebook. Dagens resultat är..

Fysik 3% och nedåtgående
känslo 99% och uppåtgående
Intellekt 15% och uppåtgående

Hade jag vetat detta imorse så hade jag inte gått upp ur sängen ens.