2022-08-30

Danska cigarrökare

I Norge har de lusekofta och går på tur. I Finland badar de bastu, dricker kosken och slåss med kniv. Jag vet inte vilka klichéer som förekommer om svenskar. Då är Danmark desto lättare, alla vet ju hur det går till där.

… Alla superavslappnade danska tanter som röker cigarr och dricker öl på bodegan …

- Kristina Olsson, Politiken, citerad i Därför drömmer världen om den danska trivselnDN 5 februari 2017

Nu grävde jag fram ett citat, mest av gammal vana. För alla vet väl vad som avses: Glada obekymrade danskar, inte minst tanter, som dricker Carlsberg/Tuborg och Gammel dansk (från Norge) … Och röker cigarr.

Hur mycket cigarr röks i Danmark?

På jakt efter annat såg jag uppgiften att danskarna rökte mest cigarr 1960; då gick det åt över en miljon cigarrer inrikes. Jag har ingen aning om var Sverige ligger där, eller okej, en aning har jag: Den är inte i närheten av miljonen cigarrer.

Och så såg jag detta:

Cigar smokers themselves have almost completely disappeared from Danish society – only a few hundred remain in the whole country.

- Irene Rittler: Denmark: A tobacco nation in the back rooms, Cigar Journal 15 juli 2014

Jag har ingen aning om var de hittat den uppgiften, eller hur man kommit fram till den. Kan den verkligen stämma?

Det givna stället att leta efter sådant på är Sundhedsstyrelsen, det motsvarar närmast vår Socialstyrelse med ansvar för hälsa, ohälsa och slikt. De levererar mängder med statistik om sådant. Naturligtvis rapporterar de även om danskarns rökvanor. Här har jag plockat ut två uppgifter som ger vad jag sökte:

Samlet set er det 20 pct. af danskerne, der ryger.
93 pct. af de, der ryger dagligt eller lejlighedsvist, ryger cigaretter, 1 pct. ryger cigarillos, 1 pct. ryger cerutter [liknar närmast cigarrer], 7 pct. ryger pibe, 3 pct. ryger cigar 8 pct. ryger vandpibe og 3 pct. svarer, at de ryger noget andet.

- Danskernes rygevaner 2019 [pdf], s 4 och s 11, Sundhedsstyrelsen 2020

3 % av 20 % av 5,8 miljoner blir ca 35 000 4,6 miljoner blir 27 600. Inte så många som jag nog trodde innan men betydligt fler än "a few hundred". Ordningen är återställd.


3 kommentarer:

Joakim E sa...

Det är bara danskar mellan 15 och 79 år som ingår i studien, dvs 4,6 miljoner (se s. 9). Det påverkar knappast argumentationen men rätt får gärna vara rätt ändå.

Hexmaster sa...

Absolut ska rätt vara rätt. Tack för rättningen, fixad!

Sven sa...

Rekommenderar ett besök på Hviids vinstue vid Kongens Nytorv. Rökrummet är än idag befolkat av gemytliga drickande och cigarr-/cigarillrökande danskar av båda kön.