2022-08-02

Charmkurs 1951

Otvivelaktigt är det så att många framgångsrika män och kvinnor, i hög grad har haft sin charm att tacka för sin framgång i allt de företagit sig. Den som äger charmens förtrollande gåva, verkar stimulerande på sin omgivning genom sin blotta närvaro, han sprider fest och solsken där han går fram, han vinner och intar människorna. Säg är inte detta en gudagåva?

- "Charmens hemlighet avslöjad!" – bokförlaget Everest bjuder in till charmkurs, DN 25 juni 1951

Sedan länge används begreppet "charmkurs" uteslutande ironiskt. Som så ofta med sådana begrepp kan man fråga sig om det någonsin använts oironiskt. Och då är svaret att jodå, charmkurser har förekommit, kallade just så, utan minsta ironi.

Hur charmkurserna var funtade är en annan fråga. Annorlunda uttryckt: Hur skulle innehållet paketeras och presenteras idag? För jag är rätt säker på att sådant fortfarande förekommer. Av denna annons får jag lätta new age-vibbar, men så är jag kanske skadad …

Sen är det en annan sak att annonsen är full med guldkorn av olika slag – "han sprider fest och solsken" ska jag ta som valspråk när jag blir adlad. En del läsare kanske hajar till vid den begränsade papperstillgången; det här var bara några år efter kriget, och sviter i form av ransoneringar och brist på lite av varje hängde med länge. Är det månne allmänt känt, att världens mest berömda trilogi blev tredelad på grund av paper shortage?


Inga kommentarer: