2020-10-15

Tumregel mot mytspridande

Se här en enkel regel – en tumregel – mot spridande av myter, desinformation och faktoider: När jag sitter med min mobil och bläddrar igenom något flöde, och får syn på en rubrik som fångar intresset – kanske en del av ingressen också, och en bild från någon annan artikel – så vill jag dela den, visa andra vad jag hittat. Läsa artikeln kanske jag gör senare, eventuellt, men spela roll, rubriken är ju så bra att jag vill dela den trots att jag inte läst artikeln.

Det är nu som jag ska stanna upp. Det är det som är tumregeln: Ju starkare impulsen att dela länken med ett tumtryck är, desto viktigare är det att jag inte gör det just nu.

Först läser jag artikeln. Sedan kontrollerar jag innehållet – slår upp basfakta, ser efter om artikeln publicerats på någon etablerad och åtminstone någorlunda pålitlig hemsida eller dess motsats, kollar när den publicerades (idag eller för fem år sedan?), försöker hitta någon annan och pålitlig källa som tagit upp samma ämne (och kollar att det inte är samma TT-utskick återgivet i en annan kanal) ... Om jag sedan fortfarande är sugen på att dela artikeln så gör jag det.

Kontrollen behöver inte vara grundlig, avancerad eller tidsödande. Det viktigaste är att jag gör någonting ö h t. Som att läsa artikeln – att inte dela någon artikel oläst kanske låter självklart, men oj så många olästa artiklar som delas enbart på grund av sina rubriker; det lär rentav vara merparten.


1 kommentar:

HJ sa...

Att dela en artikel oläst är inte alls konstigt. Om "folk" hade bemödat sig att läsa artiklarna hade de kommit fram till att det som förmedlas sällan är så uppseendeväckande som rubriken ger intryck av.

/Håkan