2013-01-27

Jag i TV


En bok, en författare: Blindspår

Programmet En bok, en författare går ut på att en författare blir intervjuad om sin senaste bok. I mitt fall var det journalisten Olle Palmlöf som ställde frågor om Blindspår (Leopard 2012) -- liksom om faktoider, skepticism och annat dessutom.

Inspelningen var lite speciell. Programmet är varken direktsänt eller klippt. Bilden växlar mellan två kameror, men inte en sekund är tillagd, borttagen eller omstuvad. Det gav lite mer nerv åt det hela.

Funna fel:
  • Både Olle och jag lyckas blanda ihop Johannes Magnus, han med den påhittade kungalängden (faktoider.nu: Kungarnas numrering), med hans bror Olaus Magnus, mest känd för praktverket Historia om de nordiska folken från 1555.
  • Det amerikanska inbördeskriget inträffade 1861-1865. Så klart.
Och namnet "Ol-a-u-sson" verkar svårt för stockholmarna. :-]

6 kommentarer:

Teddy sa...

Det blev djävligt bra TV

Anonym sa...

Amerikanska inbördeskriget varade 1861-65, inte 1861-64 som påstås i intervjun.

Sensemaker

Hexmaster sa...

Ha! Sa jag 1864? Ja, så lätt är det att slinta.

Ett ännu intressantare fel är när Olle och jag blandar ihop Johannes Magnus (med kungalängden) med hans bror Olaus, och ingen av oss märker det...

QED in your face, änna. :-]

Anonym sa...

Jag tror dina exakta ord var "sextioett till sextionfyra" men att textningen specificerade 1861-64.

Sensemaker

Kurt sa...

Om någon vill ladda ned program från UR, så kan det vara bättre att ange länken till resp. program i URPLAY:

http://urplay.se/173729

Hexmaster sa...

Tack för länktipset, fixat.