2010-10-22

FedEx (snabbkoll)

FedEx, familjär förkortning som amerikanska paket-leverantören Federal Express (som de kallade sig 1973-2000) numer antagit som sitt riktiga namn, hyser då som nu en sorts smyg-logga i sin logga.


Ser ni pilen?


Här är den. Nu ser ni den.

3 kommentarer:

Kurt sa...

Dolda budskap i logotyper skall man vara mycket försiktig med, det märkte ju om inte annat P&G när personer uppgav sig se satanistiska budskap i deras dåvarande logo

http://en.wikipedia.org/wiki/Procter_%26_Gamble#Logo_controversy

Det finns ju dock många andra logotyper som också innehåller "dolda" budskap t ex Amazons logo som skall visa att de säljer allt mellan A-Z

http://www.walletpop.com/specials/hidden-meanings-in-popular-logos

Logotyper som använder sig av drosteeffekten (efter kakaomärket Droste), är ju också intressanta

http://en.wikipedia.org/wiki/Droste

Kurt sa...

Yahoo! har ju annars också ett intressant dolt budskap i sin logotype. Överallt där de använder sin logotype på nätet så kan man klicka på utropstecknet i logotypen, så spelas deras signaturjoddling!

Hexmaster sa...

Droste-effekten: Det är vad jag på svenska skulle kalla Tomteskur, det. :-) Fast Droste var kanske tidigare (1904)?

http://bosse67.blogg.se/images/2008/tomteskur-1_13869119.jpg

P&G-grejen var ju inget dolt budskap alls. Sådant går inte att försvara sig mot.

Då är det intressantare att se hur exempelvis Starbucks logga blev familjevänligare så sent som 1987.

http://en.wikipedia.org/wiki/Starbucks#Logo