2010-05-19

Stadsplanering i Germania


I Tredje rikets jätteklump skrev jag om det besynnerligaste synliga spåret efter den världshuvudstad Germania som Berlin en gång i tiden var tänkt att bli.

Här är ett annat spår, ännu synligare om än inte alls lika udda: Segerkolonnen Siegessäule, med en staty av segergudinnan populärt kallad Goldelse, Guld-Elsa (berlinarna verkar vara lika pigga på sådana smeknamn som någonsin göteborgarna). Den byggdes på 1860-talet till minne av segern över Danmark, och innan den blev klar hade man ytterligare två segrar att hugfästa. Så kan det gå.

Saken är att den då stod framför riksdagshuset (överkorsad av det blå strecket på kartan t.h. från 1908). Söderut syns den s.k. segerallén tydligt, utmed vilken en rad statyer stod placerade. Den var inte mycket jämfört med den paradgata Neues Siegesallee som i Germania skulle utgöra stadens huvudaxel i nord-sydlig riktning, och vars anläggande krävde att man flyttade en massa gammalt jox. Som segerpelaren, som hamnade på Tiergarten istället, utmed den nya stadens tänkta öst-västliga axel.

7 kommentarer:

Anonym sa...

http://en.wikipedia.org/wiki/G%C3%ABlle_Fra

Förgyllda fruntimmer på pelare är övervärderade. Föredrar riktiga av kött och blod. Hon är f.ö. på nöjesresa till Kina just nu
http://www.station.lu/edito-13683-gelle-fra-finally-takes-off-for-shanghai.html

MVH

Hans

Sarvi sa...

Tiergarten var också fram till 2006 centralpunkten för den enorma Loveparade-festen - upp till miljonen techno- och rave-fantaster som dansade på gatorna. Där hade ravekomissionen haft att göra!

Video från begivenheterna (med Goldelse i centrum):
http://www.youtube.com/watch?v=XTDu3NbTBjM

Lena Synnerholm sa...

Betyder inte ”tiergarten” ”djurpark” på tyska? Finns det ingen annan plats i Berlin som heter så, var jag där sommaren 1990. Jag kan inte komma ihåg, att jag sett statyn då. Men jag kommer ihåg att jag såg en panda, och att jag lekte med våt sand. Min pappa påstod även, att östtyskar kom in gratis. Vad det nu skulle vara bra för…

Carl H sa...

Lena du kanske kommer ihåg Zoo eller Zoologische Garten.

Tiergarten betyder djurpark eller djurträdgård ordagrant, men det handlar mer om en slags tysk motsvarighet till Djurgården, då området från början var en jaktmark för den preussiske kungen.

Lena Synnerholm sa...

Jo, jag tror vi pratede om det som Berlin Zoo. Fast det är lite svårt att komma ihåg, så här efter tjugo år.

Andrej Kuutmann sa...

Djurrelaterade platser finns det gott om i Berlin.

Tiergarten kan syfta på:
1) Großer Tiergarten, det vill säga parken Tiergarten. Grönområdet alltså. Zoologischer Garten, Västberlins zoo, ligger i ena hörnet av parken.

2) Stadsdelen eller kvarteret Tiergarten, runt omkring parken. Här ligger många museer, ambassader och regeringsbyggnader.

3) Kleiner Tiergarten, en mindre park i stadsdelen Moabit norr om Großer Tiergarten.

Dessutom finns även Berliner Tierpark, Östberlins gamla zoo, i östra förorten Friedrichsfelde. Som med så mycket annat i Berlin så finns djurparken i dubbel upplaga av historiska orsaker. Zoologischer Garten är dock det mest berömda, bland annat för isbjörnen Knut som är något av Berlins inofficiella maskot. Det blev ett himla liv när en expert föreslog att han borde kastreras för några månader sedan...

Lena Synnerholm sa...

Det var gamla Västberlins zoo, som jag besökte sommaren 1990. Så mycket kommer jag i alla fall ihåg.