2010-05-08

Lördagsfråga: Namnkunnigt

12 kommentarer:

Torbjörn Aronsson sa...

Bilderna får mig att tänka på Grünewald.

Hexmaster sa...

Det är inte det jag är ute efter.

Ett litet tips är att kyrktornet i fyran ser ut som det gör. Ingen synvilla.

t sa...

Kan fyran vara chesterfield? i sådana fall kan en gissning vara att det har att göra med antingen soffor eller cigaretter

Kurt sa...

3:an ser nordisk ut, har IKEA någon möbel som kan passa namnmässigt?

Hexmaster sa...

Ingen i närheten hittills.

Ännu en ledtråd: två är från Afrika.

Björn sa...

Trean ser väl snarare ut som Irland än Norden?

IzZzY sa...

4:an tror jag bestämt är St. Marien i Marburg. Sen inbillar jag mig att bild 2 har något med Ebola att göra, eftersom att Marburg gett namn åt ett Ebola virus.

Kurt sa...

Eftersom 3:an tydligen inte var Ockelbo, så ärdet nog i stället Rift Valley,

Kurt sa...

Och 1:an är Norwalk, Ohio, som inte passar in bland 3 andra blödarvirus, som alla 3 också är zoonoser. Det enda regelbundet förekommande blödarviruset i Sverige är sorkfeber, namngivet efter den finländska orten Puumala.

Carl H sa...

# In 1968 an intestinal virus outbreak at a primary school led to the discovery of a new virus type, known as the Norovirus, originally called the "Norwalk virus".

Kurt sa...

Ja men Norovirus är som sagt inte ett blödarvirus och inte en zoonos, som de andra 3 är.

Hexmaster sa...

IzZzY och Kurt satte den. Jag har inte funderat närmare på vilka sorters sjukor det är, det blev alltså en som "stack ut" ändå? Minsann. :-)

Puumala kände jag inte till, den hade suttit fint här. Kanske istället för Rift Valley som ju inte är en ort.

Mer info imorgon.