2010-05-21

Skit i mössan


I dagarna kommer Åsa Erlandson ut med sin Skit i mössan! - 59 myter och missförstånd kring barn och föräldrar (Kalla Kulor). Illustrerad av Eva Thimgren, granskad av bl.a. Peter Olausson.

Åsa berättar alltså om ingrodda myter och missuppfattningar om barn, deras handhavande och relaterat. Som hur stor del av kroppsvärmen var det nu som går ut genom huvudet om man inte har mössa? Eller beprövade metoder för att under graviditeten avgöra barnets kön. Eller om vattkoppor hos små kan ge större bältros. Och så vidare.

Konkurrens? Tja, men fältet är tillräckligt stort för att ingen trängsel skall uppstå än på ett tag. Jag har heller inte sett två i genren som tagit upp exakt samma sorts frågor eller behandlat dem på samma sätt. Åsa har med några frågor som jag själv studerat, men desto fler jag inte kände till. Rekommenderas förbehållslöst.


Boklådor: Adlibris Bokia Bokus

1 kommentar:

Ulla Wennberg sa...

Numera har alla barn och ungdomar mössa frivilligt eftersom det är modernt. Jag hade bestämt mej för att inte tjata om detta med mina döttrar, eftersom jag själv hatade mina fula mössor som halvvuxen. Vad händer: de har mössa helt frivilligt!