2010-05-20

Nya ord med historia


Här är min nästa bok. Den kommer ut i slutet av augusti. Jag beskriver där ca 200 ord som börjat användas i svenskan (åtminstone av en bredare allmänhet) de senaste 30 åren - jämför exempel på omslaget. Ordens äldre och nyare historia, hur de bildats, etablerats och förändrats genom åren, med mera.

Boken innehåller mer egen forskning än faktoid-böckerna. Därför innehåller den också, är jag övertygad om, fler fel och tveksamheter. Jag förväntar mig, ser faktiskt fram emot, att få ett och annat att justera och korrigera. I synnerhet som landet är fullt av folk som har egna erfarenhet av mängder av saker jag försökt att ta reda på.

Jag blev lite skakig när förlaget bestämde sig för namnet. Det finns nämligen en bok som heter likadant, en av Gösta Bergmans klassiska samlingar med avspända, lärda och extremt intressanta etymologiska utläggningar. Den första heter Ord med historia, det "nya" i uppföljaren har alltså en annan betydelse än i min bok. Den gavs ut 1981, och det är tydligen tillräckligt längesen för att man ska kunna återanvända titeln. Dessutom var det just dessa böcker som väckte mitt första djupare intresse för etymologi.

3 kommentarer:

Engan sa...

Grattis! Låter som intressant läsning.

Åsa Erlandson sa...

Grattis Peter! Kul idé och snygg bok.

Hexmaster sa...

Tack. Och Åsa, kom igen imorgon... ;-)