2009-10-20

No gonna playgerise

På faktoider.nu länkar jag till bra många bra sidor. Många med kvalitéer utöver de som direkt föranlett länkningen. Som till exempel den Vincent van Gogh-FAQ som innehåller en prima beskrivning av episoden med van Goghs öra, men även följande exempel på ett faktiskt mail som den ansvarige faktiskt tagit emot:

Hi my teacher gave the whole class report to do on a artist it has to be six pages long she does want to know about his personal life on van gogh just his work could u send me some info like 5 pages long of course i'm not gonna playgerise i'm gonna read threw it word it in my way so could you send me info on van gogh like 5 pasge on him not his personal life

Jag har hittills fått helt få direkta "hemläxor", om än inte fullt så krattiga som ovan - få se om de blir fler framigenom. Tess dess kan jag roa mig med den respons som jag tipsade om i bloggposten Greatest kommentarer.

5 kommentarer:

Engan sa...

Tja, hans lärare skulle nog märkt ifall han bara klippte in din text.. den skulle ju varit sammanhängande, rättstavad, begriplig och grammatiskt korrekt. Jag misstänker att hans lärare vet att killen är totalt inkapabel att själv skriva sådan text.

Lena Synnerholm sa...

Tja, det är nog en vanlig anledning, till att fusk upptäcks. Den här personen kan tydligen inte ens stava till "plagiat".

Kurt sa...

Det flesta skolor använder väl nu verktyg för textigenkänning? Urkund och Genuine Text används ju mycket, och de borde ju känna igen texter från Faktoider.nu?

Hexmaster sa...

Det finns utmärkta verktyg för att känna igen texter - allt sammantaget är det nog ännu besvärligare att fuska idag än det var för en tjugo år sen. Jag har ingen koll på vad verktygen heter, men förutsätter att lärarna har det... :-)

Jo, Urkund tror jag att jag känner igen. Har aldrig behövt studera den frågan närmare.

Lena Synnerholm sa...

Jag kom på en sak till. Jag tycker visst att e-brevet är begripligt. Däremot innehåller det flera stavfel, är ogrammatiskt och osammanhängande. Jag irriterar mej särskilt på det faktum, att författaren aldrig tycks sätta punkt.