2009-10-31

Lördagsfråga: Fyra ger fem

7 kommentarer:

Dennis sa...

En Springbock, Churchill och ett monument från Boerkriget hintar om Sydafrika. Frågan är bara vad bild 2 ska föreställa. Mannen till höger liknar Marx, och mannen till vänster liknar Lenin. Nelson Mandela har fått Lenins fredspris (som du väl skrev något om här på bloggen?), men det känns långsökt.

Dennis sa...

Okej, jag har uppenbarligen grava problem med höger och vänster idag.

Tore Kullgren sa...

@Dennis: Eller så är det ett heraldiskt vapen.

Tore Kullgren sa...

Djuret verkar vara en Thomsongasell. Vapnet verkar vara en Thompson-kulsprutepistol.

Elin sa...

Stroferna som syns på minnesmonumentet "De kunde inte vika blott falla kunde de" är en lätt omskrivning av en strof ur Esaias Tegérs dikt Karl XII:
"Han kunde icke vika,
Blott falla kunde han." (från 1818).
Hela dikten finns på projekt Runebergs hemsida, http://runeberg.org/tegner/067.html
och i spridda stycken på diverse vit makt-sajter.

Men det är nog monumentet i sig som är viktigt, inte orden, misstänker jag :-)

Björn sa...

Googlade fram varifrån den sista bilden är hämtad.

Anonym sa...

Första tanken var Smuts men jag tror på mer än Sydafrika - Tore har rätt, det är en Thompson, kulsprutepistol (mina marker) - om det är svaret, Thompson, låter jag vara osagt.

MVH

Hans