2009-10-18

Viral ironi: Helen Chadwick


Helen Chadwick: Viral Landscape no. 3 (1989)

När Chadwick fick sitt genombrott i slutet av 1980-talet var ordet viral ännu enbart en medicinsk term; för på den här tiden, barn, mailade man inte Youtube-länkar kors och tvärs, ty sådant fanns inte. (Nej, vi lekte med kottar! Som vi mailade ... Nej. Ursäkta.)

Fläckarna som syns i hennes virala landskap är celler från henne själv, fotograferade i mikroskop. Om där finns eller är tänkt att finnas djupare betydelser vet jag inte; modern konst är lite svår att studera även i den bemärkelsen. Men nog är det en märklig ironi att hon 1996 avled sedan en virusinfektion angripit hjärtat.

Wikipedia: Helen Chadwick


Jo, en sak till: Ikväll kl 20-22 går programmet Verkligheten i P3. De skall bl.a. studera den märkliga kinesiska historien om den svenska kvinnostaden Shakebao (som jag bloggade om häromdagen). Där kommer det att finnas med en intervju med undertecknad, om myter, skrönor och vandringssägner i stort.

2 kommentarer:

Ulla Wennberg sa...

Jag köpte just Linnés "Nemesis Divina", ant. beroende på att jag för evigheter sen läste en text av Jan Myrdal om denna bok. Och JM berättar om en bekant som låtsas ha en obotlig hjärntumör för att slippa lumpen. Senare dör han (naturligtvis) av en hjärntumör. Det kom jag att tänka på när jag läste om Chadwick.

Kurt sa...

P3:s Verkligheten gör många bra reportage!