2009-10-03

Lördagsfråga: Geografi

13 kommentarer:

Lena Synnerholm sa...

Platser för berömda slag, kanske? Jag känner igen platsen för slaget vid Waterloo, som jag sett på teve.

Hexmaster sa...

Waterloo, ett rätt. Notera hur Lena inte avslöjar *vilken* bild det gäller - det var ett klurigt sätt att hantera ledtrådar utan att avslöja för mycket.

Pölsa Dum sa...

Och en annan bild föreställer Cabo Trafalgar, där slaget egentligen stod i havet utanför.

Unknown sa...

Vilket verkar leda till platser där Engelsmännen varit ena parten. Men bilden från staden är ju lite hopplös, om det är det temat så kanske det är Arnhem?

Andreas sa...

Mind the gap! :)

Andreas sa...

London, i alla fall. Vi börjar på Cannon Street, med Waterloo Station som slutdestination.

Hexmaster sa...

Tjusigt, Andreas. Waterloo och Trafalgar har ni satt. Fortet med kanonerna syftar inte på någon Cannon Street. Bilden på staden med *host* vänstertrafik är inte Arnhem.

Men London är just vad jag tänkte på.

Anonym sa...

Tredje bilden föreställer Fort Porto Bello i Panama.

Hexmaster sa...

Nej, men den första bilden är från fortet i Portobelo, Panama. :-)

Carlh sa...

Tja där är ju tre gator i London. Trafalgar Square, Portobello Road, Waterloo. Vad kan den tredje vara? Leicester square? Liverpool street? Oxford Street?

Lena Synnerholm sa...

Att jag inte skrev ut, vilkeb bild som är tagen vid Waterloo, var faktiskt inte med flit. Jag tänkte inte så mycket på vad jag skrev, utan tog första bästa formulering.

Hexmaster sa...

Det var inte bara gator jag tänkte på. Den knepiga trean, som jag misstänkte skulle vara svårast, är inte en sådan. Namnet är dock precis lika känt som de övriga.

Engan sa...

Trean är High Street i Buckingham (staden, vill säga). Lite knepigare, helt klart. :-)

Palatset i London byggdes ursprungligen åt hertigen av Buckingham (och var då snarare bara ett stort hus) innan det köptes (och utökades markant) av den engelske kungen George III.