2009-10-22

Sjuka av vaccinet

Skymningspressens expressiva löp + förstasida av igår gick ut på att späda på rädslan för vaccineringar. Såväl den aktuella som i stort.

Expressen: De blev sjuka av vaccinet

Anna Bäsén, årets folkbildare, svarade med att hon minsann tänker ta sitt ansvar, och gå och vaccinera sig.

Vilket på tidningens förstasida summerades: SJUKA AV VACCINET (där de utfrågade utgjordes av tre usk:or + en tandhygienist, som mycket väl kände till läget med risker för biverkningar) och så Anna Bäsén: "Jag chansar inte med mitt liv!"

Poängen är, givetvis, att förvränga utsagan till dess motsats. Bäsén har inte sagt att vaccineringen skulle vara farlig, tvärtom; men E-skrutten hon jobbar för fixar ändå den vändningen, eftersom (gissar jag vilt) den säljer fler lösnummer.

Anna Bäsén blev som sagt utnämnd till Årets folkbildare 2009 av föreningen Vetenskap och Folkbildning, där undertecknad händelsevis är medlem i styrelsen

Anna Bäsén skulle kanske se sig om efter ett bättre jobb? Där hon t.ex. inte blir missuppfattad med flit i löpsedlarna.

1 kommentar:

Pekka S sa...

Håller med. Hade jag varit i Bäséns skor så hade jag varit mäkta irriterad på redaktionen.