2010-12-14

Vetenskap och Historia 2011-1


Här är en tidning ni kan hålla utkik efter. Undertecknad gör sin första omslags-feature med ett sexsidigt reportage från Mythbusters i San Francisco.

Dessutom levereras ytterligare femton faktoider under rubriken "Myt & Sanning", och så får jag tillfälle att under den nya rubriken "Fråga experten om pseudovetenskap" - experten är alltså undertecknad, minsann - lägga ut texten om akupunktur, "kraftarmband", grafologi, Feng Shui, huruvida Jesus var en historisk person eller inte (OK, det räknar jag inte som pseudovetenskap) samt om det finns synska personer (det är knappast pseudovetenskap det heller, men av motsatt skäl!).

Tillfället att bemöta dumheter är jag särskilt glad och tacksam för, även för tidningens del. Det finns gott om kolorerad populärhistorisk press, ofta har de förträffliga artiklar där allt eller det mesta är sant och riktigt, men av någon anledning så är det märkvärdigt sällsynt att de tar ordentlig ställning mot ovetande: pseudovetenskap, vidskepelse och humbug. Visst är det intressant och lärorikt att läsa om hjärnan, Eyjafjallajökull och listiga lönnmördare (för att ta några rubriker från kollegan Illustrerad Vetenskaps hemsida), eller för den delen ännu en aspekt av Tredje riket (för att ta ett tema som aldrig verkar slitas ut); men hur behjälpta är läsarna om de även efter åratal av sådan lektyr fortfarande tror på slagrutor, akupunktur eller Bermuda-triangeln? Inte för att de är obildade eller trögtänkta, utan enbart för att de inte stött på någon som berättat hur det ligger till.

8 kommentarer:

Lena Synnerholm sa...

Jag har läst din artikel nu. Du nämnde en robothaj, som bitit en levande människa. Det låter läskigt! Hur gick det till?

Hexmaster sa...

Så här: Mythbusters build Robo-shark to put great white shark myths to the test

Theo sa...

Det låter som en intressant artikel, som jag nog får ta och läsa.

Såsom tidigare Islands-boende måste jag dock bara fråga om det finns en anledning till den högst icke-isländska stavningen av Eyjafjallajökull i detta inlägg, eller om det bara är en miss? Jag har nämligen sett andra stava det precis likadant, så det kan kanske finnas en svensk omformning av namnet som jag inte är bekant med. Att det sista l:et i "jökull" försvunnit kan jag förstå när det ju enbart är en nominativändelse, men varför inget j i "eyja"?

Hexmaster sa...

Det var en miss. Ibland är det så enkelt och tråkigt. :-)

Lena Synnerholm sa...

Viket utgivningsdatum har tidningen, egentligen? Det står nummer 1/2011, men jag köpte den samma dag, som den här bloggposten lades upp. (Kunde inte låta bli…) Även nummermärkningen på sidorna, är inte riktigt konsekvent. På en del av tidningens sidor, står det nummer 6/2010. På andra av tidningens sidor, står det nummer 1/2011. Kan du förklara det?

Hexmaster sa...

1: Utgivning den 14:e december tror jag. Tidningar numreras ofta med framförhållning, vet ej varför.

2: Det blev fel.

devadatta sa...

Ledsen om jag öppnar ormburken men skulle du kunna sammanfatta vad du skrev om Jesus?

Lena Synnerholm sa...

Jag räknar med att Jesus har funnits. Berättelserna om honom, är förstås väldigt överdrivna. En del uppgifter, bygger på rena missförstånd. Men han har funnits.