2020-11-29

Ararat, det ensamma berget

Google Earth tröttnar jag aldrig på, för nytta liksom nöje. För den senare aspekten kan jag slå av etiketterna och flyga runt i olika delar av världen, med viss, liten eller ingen koll på vad det egentligen är jag ser.

På en sådan rundtur fick jag syn på berget ovan. Ett ensamt berg ger ett helt annat intryck än en topp i en bergskedja, marginellt högre än sina grannar. Även om denna alp inte är i närheten av Himalaya-mått så verkar det, på något sätt, mäktigare än rentav Mount Everest. Det framgår redan på skärmen; jag kan inte föreställa mig hur häftigt det måste vara att se det på riktigt.

Sedan slog jag på etiketterna ... Och fick reda på att jaha, det är så Ararat ser ut. Även om jag läst en del om berget, och de outtröttliga, tröstlösa försöken att hitta spår av arken, så kan jag inte minnas att just denna aspekt nämnts: Att det står i ensamt majestät, flera tusen meter högre än den omgivande högplatån. (Bakom stora Ararat ligger den något lägre toppen Lilla Ararat men det förtar på intet sätt intrycket.) Jag insåg direkt varför det blivit mytomspunnet, på ett helt annat sätt än om jag läst mig till det.

På sjuttonde dagen i sjunde månaden blev arken stående på Araratbergen.

- 1 Mos. 8:4

Det väcker också frågan om varför man i såväl King James Version som den pålitligare Bibel 2000 kan läsa om "Araratbergen", "the mountains of Ararat". Jag begriper mig inte på originaltexten – den beskrivs så utförligt som man kan begära hos omistliga Blue Letter Bible, som här Strong's H2022, har – men om det är något berg som är sig självt nog så är det Ararat.

Kommer osökt att tänka på den här.


Inga kommentarer: