2020-04-27

Lördagsfråga 605: Vänner



  1. Vad sägs om en androgyn profet i ett bara några månader gammalt USA? Enligt egen uppgift dog Jemima Wilkinson och ersattes med en ny själ som ville bli kallad "Public Universal Friend" men varken han eller hon.
  2. Havrefras™kommer från Quaker Oats. Den officiella beteckningen på kväkarna är Vännernas samfund.
  3. Amelia Earharts första tur över Atlanten var ombord på Fokkern Friendship.
  4. Detalj från arenan med det märkliga namnet Friends arena.

Den vänskapliga frågan tog Tricky.

3 kommentarer:

-= Steamboat Willie =- sa...

Det var lite intressant att du tycker att namnet "Friends Arena" ter sig märkligt för dig.

För mig är det ju bara en i raden av alla desssa sponsrade namn som Gevalia Arena, Tele2 Arena eller Ericsson Arena, osv. som man plägar göra i det stora landet i väster. Men du får gärna utveckla det märkliga, för det fick mig lite nyfiken. Har aldrig tänkt på det som märkligt själv, nämligen. (Förrän, nu).

HJ sa...

Jag antog att det syftade på att det från början var tänkt att heta Swedbank Arena, men en skandal (vars turer jag inte minns exakt) som ledde till att en stadsdirektör blev dömd för mutbrott gjorde att Swedbank valde att skänka bort namnet.

Men eftersom Hexmaster brukar förorda att vi skall vända oss till källorna skall jag inte göra mig uttolkare. Hoppas han finner tid att förklara själv.

/Håkan

Hexmaster sa...

Menade inget annat än att stiftelsen Friends inte satt sig i medvetandet på samma sätt som de uppräknade företagen.