2020-04-20

Lördagsfråga 604: Color


  1. Koka, Erythroxylum coca, med välkända blad och mindre känd blomma.
  2. Polisen Pepsi, här utan sin sidekick Pete, ingick länge i reklamen för Pepsi-Cola. Förebilden var Keystone Kops, en oerhört populär serie stumfilmer om ett gäng bortkomna poliser. Serien ritades ett kort tag av Rube Goldberg, mest känd för sina "otroliga maskiner" – läs mer på Wikipedia: Rube Goldberg machine!
  3. T v Fulgencio Batista, Kubas president 1952-1959 tills en skäggig figur kom och körde iväg honom. Mitt i bild USA:s arméstabschef Malin Craig, t h Pedro Martinez Fraga, Kubas ambassadör.
  4. Loggan för Ubuntu Linux. Namnet kommer från zuluspråket där det betyder "medmänsklighet", mycket fritt tolkat.
Coca, Pepsi, Cuba och Ubuntu ger fyra olika Color. De två första är nog så kända, den sistnämnda har ingen historia att ta upp. Men Cuba-Cola blev sommaren 1953 Sveriges första cola-dryck sedan koffein och fosforsyra tillåtits i livsmedel. Vid samma tid lanserades koffeinhaltiga Trocadero; jag vet inte vilken som var allra först.

Den satte pazuzu.

5 kommentarer:

pazuzu sa...

Till höger sitter Pedro Martinez Fraga, Kubas ambassadör.

Hexmaster sa...

Tackar!

AH sa...

Är jag den enda som översatte svaret och läste färger när jag såg ordet color?

Tricky sa...

AH, jag gjorde likadant.

Hexmaster sa...

Försökte få till nåt med fyrfärg men det fick räcka som det blev. :-)