2015-02-17

Enola Gay

When released as a single, "Enola Gay", was misperceived by listeners with little knowledge of the Hiroshima bombing as a cryptic identification of the band as homosexual; the track was banned from being played on popular BBC1 programme Swap Shop for fear that it would serve as a corrupting sexual influence on children
- Wikipedia: Enola Gay

Källan för påstående 1 är en intervju med OMD:s Andy McCluskey i Rolling Stone. På något sätt tycker jag det låter svagare där: "Some even thought it was a coded message that we were gay". Inte för att jag ifrågasätter uppgiften, tvärtom; även om det inte stått ett ord om saken någonstans så förutsätter jag att folk tagit miste.

Källan för det klart intressantare påståendet 2 är den officiella "biografin" (säger man så om band?) Orchestral Manoeuvres in the Dark: Messages av Johnny Waller. Den har jag inte tillgång till, och om ett förbud i barnprogrammet Multi-Coloured Swap Shop gett några andra ringar på vattnet så har jag inte hittat dem.

Inga kommentarer: