2013-10-29

LO: Arbete ger frihet

 Dachau var det första lägret med Arbeit macht frei.

Jag har tidigare skrivit om devisen Arbete ger frihet. Ett påstående som trots att det i sig inte rymmer ett spår av nazism, förtryck och ondska, kommit att bli så förknippat med just sådant.

I den bloggposten tog jag upp ett påhittat modernt bruk, när ett politiskt parti skulle ha använt det som slogan. Men nu får jag höra om ett annat exempel.
Något år tidigare [före 1997] var det LO som förkunnade "Arbete ger frihet" på Stockholms bussar. Nej, man kände inte till att det stått Arbeit macht frei över porten till Auschwitz.
- Maciej Zaremba, Rumsrent judehat, DN 4 mars 2004

Finns det bildbelägg på denna kampanj?

4 kommentarer:

Unknown sa...

Bildbevis har jag inte på LOs kampanj. Men minns att uppsalabussarna körde med denna slogan ca 1987. Inte många som reagerade men jag fattade inte denna historielöshet. Mest några med ursprung i länder som upplevde kriget som reagerade.

Hexmaster sa...

Lyckades slarva bort en kommentar som sade att kampanjen kördes 1985.

Anonym sa...

Skrev den igår... :) Har bestämt för mig att den kördes i två augustiveckor inför valet 85. LO var som sagt avsändare.

Hexmaster sa...

Tack!