Julen går inte ut på julklappar, familjen, mat eller Jesus; den går ut på att se Coca-Cola få spö i kampen mot julmust. – Som någon sade.
Men en gång – eller två? – har Coca-Cola försökt att kränga julmust.
Bjäre lanseras med en tv-kampanj i Tv3 och Kanal5 som inleds den här veckan. Med hjälp av den hoppas Coca-Cola ta en större del av marknaden än de 15 procent som de tog i testbutikerna förra året.
- Jättar [CC + Carlsbergs Apotekarnes] slåss om mustälskare, SvD 28 november 2005
Bjäre, som i Bjärehalvön, låter genuint, helsvenskt och bra. Det var därtill ett varumärke man hade liggandes. Bjäre Industrier i Kristianstad levererade länge mängder av sylt, marmelader, saft och liknande. En av deras produkter är förresten välkänd än idag.
- Annons från 1964
Varumärket Mer köptes 1997 av Coca-Cola; jag antar att varumärket Bjäre hängde med. Så man behövde inte sitta och klura ut något passande namn.
Däremot skulle man kanske ha suttit och klurat på själva produkten lite längre. För det var inte bara recensionen nedan som sågade den nya musten (som likt praktiskt taget alla andra märken, och likt precis alla andra märken som tillverkas i större volymer, grundade sin julmust på extrakt från firma Roberts i Örebro):
Tänk dig att någon har spätt ut en fin julmust med vatten och etanol så får du dig en ganska exakt bild av denna julmusts smak
- Läskeblask.se: Bjäre Julmust (2011)
Efter några år lades Bjäre julmust ner. Coca-Colas analys av sin marknadsföring verkar splittrad. Var det en kraftfull lansering eller inte?
- Det finns många aktörer och Coca-Cola kom sent in på mustmarknaden. Då går det inte att som vi gjorde, bara ställa ut en ny must i hyllorna. Vi lyckades inte sticka ut tillräckligt.
- Ska inte en global jätte som Coca-Cola har större uthållighet med ett nytt varumärke än att bara smyga ut det på marknaden för att sedan dra tillbaka det efter fyra år?
- Vi smög inte ut det. Det var en kraftfull lansering men när Bjäre inte blev lönsamt var det bättre att satsa på Coca-Cola som, trots spekulationer om motsatsen, har en av sina bästa försäljningsperioder under jul.
- Pr-chefen Anne Lindfeldt i Coca-Cola ger upp mustkriget, DI 18 december 2008
Ett nytt försök gjordes 2011. Jag har inte hittat några andra uppgifter om denna återlansering mer än att den verkligen var "blygsam".
Idag hittar jag inte ett spår av Bjäre julmust. Inte ens på McDonalds, som ett tag var Coca-Colas nödkanal för att få ut den oälskade julmusten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar