2019-09-24

Gellers kollega Hurkos

In the bloodstained living room where bodies of Miss Tate and Sebring were found beside couch, clairvoyant Peter Hurkos, who worked on Boston Strangler case, studies scene.
- "A Tragic Trip to the House on the Hill", Life magazine, 29 augusti 1969

En dryg vecka efter morden släppte polisen in Roman Polanski i sitt hem. Han åtföljdes av en journalist och en fotograf från tidningen Life. När de kom fram till grinden så trängde sig en medelålders man fram genom folkmassan och presenterade sig själv: Peter Hurkos, "the well-known psychic". Polanski lät honom följa med.

Peter Hurkos med Steve McQueen

Hurkos må, likt alla hans kolleger, ha varit en skojare och skälm, men att han var well-known var inte en överdrift. Hurkos var en av flera hyfsat välkända charlataner i den mediala branschen vid den här tiden. Han hade importerats till USA 1956 av en viss Andrija Puharich, som även om han aldrig påstod sig ha mediala förmågor för egen del är en ännu viktigare och ännu okändare aktör i branschen. Puharich var läkare i US Army och mycket intresserad av paranormala förmågor, som han tog på största allvar. Han förefaller att ha varit rejält godtrogen och lättlurad. Hans "främsta" insats i sammanhanget var när han några år senare imponerades storligen av en israelisk förmåga vid namn Uri Geller, och tog honom till USA för att testas "ordentligt" (jojo) – resten är, som man säger, historia.

Än idag känner alla som har minsta koll till Geller. Hans många kolleger är desto mer bortglömda. Som till exempel Hurkos. Men på 1960-talet var han som sagt hyfsat känd, tillräckligt för att bland annat spela rollen av sig själv i ett avsnitt av deckarserien Perry Mason. En av hans påstådda specialiteter var att genom att röra på föremål "känna" vad det varit med om. En sådan förmåga hade suttit fint i polisiära sammanhang. Mycket riktigt påstods det att han kommit med värdefulla upplysningar i flera utredningar. Utan att ha kollat mer än enstaka (t ex var hans signalement på den ökände Bostonstryparen åt skogen) så kan man lugnt utgå ifrån att de var lika värdelösa som de han "kände" sig fram till på 10050 Cielo Drive.

I Helter Skelter: The true story of the Manson murders (Random House 1974) återger Vincent Bugliosi & Curt Gentry vad Hurkos trodde sig ha kommit fram till:
Hurkos later told the press: "Three men killed Sharon Tate and the other four – and I know who they are.
Facit: En man och två kvinnor utförde morden (en tredje kvinna deltog passivt). Men i sammanhanget är det naturligtvis helt rätt att gissa på en grupp av män.
I have identified the killers to the police and told them that these men must be stopped soon. Otherwise they will kill again."
Bugliosi och Grant lägger till att polisen inte rapporterat någon sådan "information". Om de alls fick den så torde de ha följt standardproceduren när "medier" svamlar loss: Nicka vänligt och ignorera.
The killers, he added, were friends of Sharon Tate
Fel.
turned into "frenzied homicidal maniacs" by massive doses of LSD.
Även om droger förekom så vet vi att det inte alls gick till på det sättet.
The killings, he was quoted as saying, erupted during a black magic ritual known as "goona goona," its suddenness catching the victims unawares.
Så fel det kan bli.

Att påstådda "medier" försöker lägga sig i polisutredningar är ett angeläget ämne som jag tagit upp flera gånger. Se bloggposterna Att sabotera för polisen, Att fortfarande sabotera för polisen och Att sabotera för polisen del 3.

Wikipedia: Peter Hurkos

"Bonus": Hans änka har lagt ut en devot och hagiografisk förteckning över "the world's foremost psychic" på Stephany Hurkos: Peter Hurkos - Biography. Där förefaller att finnas hur mycket som helst att källkolla, för den som ids.

1 kommentar:

Anneli Jäätteenmäki sa...

Mitt namn Jönsson Björkman, form, Kristianstad (Sverige) Efter 12 års äktenskap har jag och min man varit i den ena gräset tills han äntligen lämnade mig och flyttade till Kalifornien för att vara med en annan kvinna. Jag kände att mitt liv var över och mina barn trodde att de aldrig skulle se sin far igen. Jag försökte vara stark bara för barnen men jag kunde inte kontrollera de smärta som plågar mitt hjärta, mitt hjärta fylldes av sorg och smärta eftersom jag verkligen var kär i min man. Varje dag och natt tänker jag på honom och önskar alltid att han skulle komma tillbaka till mig, jag var verkligen upprörd och jag behövde hjälp, så jag sökte efter hjälp på nätet och jag stötte på en webbplats som föreslog att Dr Osagiede kan hjälpa till att få tillbaka ex snabbt . Så jag kände att jag skulle prova honom. Jag kontaktade honom och han berättade vad jag skulle göra och jag gjorde det då gjorde han en Love spell för mig. 48 timmar senare ringde min man verkligen till mig och sa till mig att han saknar mig och barnen så mycket, så fantastiskt !! Så det var så han kom tillbaka samma dag, med mycket kärlek och glädje, och han bad om ursäkt för sitt misstag och för den smärta han orsakade mig och barnen. Sedan från och med den dagen var vårt äktenskap nu starkare än hur det var tidigare, allt tack vare Dr Osagiede. han är så kraftfull och jag bestämde mig för att dela min berättelse på internet att Dr. Osagiede verkliga och kraftfulla stava caster som jag alltid kommer att be för att leva länge för att hjälpa sina barn i en tid av problem, om du är här och du behöver din Ex tillbaka eller att din man flyttade till en annan kvinna, gråt inte mer, kontakta den här kraftfulla stavagern nu. Här är hans kontaktmeddelande på: doctorosagiede75@gmail.com eller whatsapp på +2349014523836
eller viber +2349014523836