2019-09-04

Flygande loppan

När de första personbilarna kom var de uteslutande för överklassen. Men så småningom lyckades man få till modeller som nästan vem som helst hade råd med, och så motoriserades massorna.


Att flyget skulle ta samma väg var en tanke som tänktes av många. Henri Mignet lanserade 1934 ett flygplan som nästan vem som helst hade råd med, eller för den delen kunde montera ihop på egen hand (många såldes som byggsatser). Namnet inspirerades av en annan Henrys skapelse: T-Forden kallades Pou de la route, "väglusen", och Mignets plan fick heta Pou de ciel, "himmelslusen". När den 1935 kom till Sverige fick den heta Flygande loppan. En tid rådde lopp-feber, då mängder av små billiga plan byggdes och flögs lite varstans.

Med tanke på de många otränade förmågor som spakade planen så hade det varit ytterst märkligt om den inte gett avtryck i den dystrare statistiken. Men loppans olyckor följde ett mönster.

Mignet tyckte att det var besvärligt att koordinera händer och fötter. Därför hade loppan inga pedaler utan flögs enbart med styrspak. När denna fördes framåt eller bakåt vinklades hela den främre vingen. I kombination med den bakre vingen gav det upphov till en lömsk egenhet:
When on approach to land, the pilot would push the stick forward to gain speed for the flare and landing. As speed built up, the rear wing, operating at a greater angle of attack would gain lift and pitch the aircraft's nose further downward. The pilot's normal reaction would be to pull back on the stick. This action would increase the angle of attack on the front wing by lowering the trailing edge of the wing. Because the trailing edge of the front wing was close to the leading edge of the rear wing, the front wing's downwash would accelerate the air over the rear wing and cause it to gain lift more quickly than the front wing, resulting in an ever-increasing nose pitch-down and flight directly into the ground.
- Wikipedia: Mignet Pou-de-Ciel#Safety concerns

Planet förbjöds snart i flera länder. Mignet justerade konstruktionen, bland annat genom att göra planet något längre. Enligt encyklopediska sajten pouguide.org ska loppan sedan dess ha varit det minst dödliga flygplanet, men att dess dåliga rykte fortfarande förföljer det.

3 kommentarer:

Anonym sa...

The J3 Cub is the safest airplane in the world; it can just barely kill you.

Piper.

MVH

Hans

Hexmaster sa...

Ha ha! Och då väger en loppa bara hälften så mycket som en Cub.

Anonym sa...

Vikten säger inget om säkerheten. Salig far min, militär provflygare, sade att han aldrig skulle sätta sig i en https://en.wikipedia.org/wiki/Ultralight_aviation

MVH

Hans