2018-09-06

Genusdagis #1

Den tokkristna tidningen Världen Idag rapporterar om "en kommunal förskola i södra Sverige" med en högst besynnerlig inriktning.
När hon sade ”han” eller ”hon” om barnen fick hon nya bannor.
– ”Du får inte könsbestämma barnen. Vi säger hen”, sade min kollega, berättar Anna. [uppgiftslämnaren är anonym pga källskydd]

Detta märktes även när Anna skulle läsa böcker för barnen. Personalen hade tagit Tipp-Ex och strukit över alla ”han” och ”hon” och i stället skrivit dit ett ”hen”.

Hon berättar att ord som ”snögubbe” och ”jultomte” inte får användas, utan har bytts ut till könsneutrala ord, och att en populär Disneyfilm i princip har svartlistats.
- Genusdagis slängde alla böcker om Pippi och Emil, Världen Idag 5 september 2018

Finns denna förskola i sinnevärlden? Det är inte svårt att hålla sig skeptisk. Däremot är det mycket lätt att förstå att bl a de som läser och gillar en tidning som Världen Idag kan svälja rapporteringen utan att blinka.

2 kommentarer:

Kurt sa...

Man kan ju i alla fall se vilka som sedan väljer att sprida denna åsikt från Världen idag

AH sa...

Låter ju lite grann som fria fantasier om till exempel denna kommunala skola:

http://www.sodermalmsforskolor.se/egalia/mobil/var-pedagogik.htm

Dock borde det inte vara denna skola som åsyftas om den verkligen existerar. Själv, med ursprung från norra Sverige, brukar jag visserligen se Stockholm som liggandes i södra Sverige, men känslan är att de flesta andra sällan pratar om Stockholm som södra Sverige.

Nu har jag ju ingen som helst insikt om hur det ser ut på Egaliaskolan, mer än det jag kan läsa om på deras hemsida. Jag har dock svårt att tro att det är så extremt som beskrivs i texten från Världen idag. Alldeles oavsett är det lite intressant att läsa Världen idags antydningar om problemen med att inte dela upp människor i han och hon. Som statistiker ser jag ett värde av att klassificera in människor i grupper, men samtidigt är jag väl medveten om problem det kan innebära. Tror dock inte det gör så mycket till eller från att försöka undvika han och hon. Av alla indelningar vi gör medvetet eller omedvetet är kön en relativt okomplicerad indelning där en stor majoritet är lättklassificerade i den ena eller andra gruppen. Därför tror jag inte att vi omedvetet kan undvika göra denna indelning även om vi medvetet inte använder olika ord för de olika könen.