2016-12-09

Förbättrad alternativmedicin

Argument nr 1 för alternativ medicin, "integrativ" medicin, för att inte säga kvacksalveri: Det fungerar för mig.

Om man inte lämnar diskussionen omedelbart så får man den obligatoriska berättelsen om hur personen ifråga lidit länge av en åkomma eller flera, gått i den etablerade sjukvården utan resultat, för att därefter prova diverse alternativ. För att så småningom, sällan omedelbart men desto oftare efter långt letande, hitta Boten. Nyckelfrasen här: Jag prövade allt.
Jag prövade allt för att slippa opereras: bl.a. akupunktur och kinesiologi, men ingenting hjälpte.
- Reklam för qigong
Jag provade allt på hälsokosten i smörjväg, åt höga doser med jättenattljusolja, fiskolja osv, men ingenting hjälpte.
- Reklam för homeopati
Jag prövade allt. Allt från B6-vitamin till hypnos. Allt från naturläkemedel med nattljusolja till en huskur med myror. Rå ingefära gav små små förbättringar och naturmedicin med nypon lindrade smärtan lite. Men att veta att jag bara skulle bli sämre gjorde ondast.
- Reklam för osteopati
Jag prövade allt inom såväl skolmedicin som alternativ vård men läkarna kunde inte hjälpa mig.
- Reklam för raw food

Om de här personerna verkligen blivit av med sina besvär är det ju bra, vare sig det beror på qigong, homeopati (den tror vi minst på), osteopati eller raw food.

Men det är ju rätt tråkigt om alla som lider av något måste gå igenom samma procedur och "pröva allt". Finns det ingen genväg? Om man till exempel provade en rad medel på en rad personer med en rad åkommor, beaktade faktorer som ålder, vikt, kön, sjukdomsbild i övrigt osv., och utifrån sådana undersökningar kom fram till vilka medel som fungerar bäst för en given person med givna symptom?

Den metoden finns. Den kallas vetenskap. Det är med hjälp av den metoden som man kunnat skilja agnarna från vetet och avgöra vad som inte bara råkar fungera, utan vad som har en högre sannolikhet än slumpen att fungera. Den skulle alternativmedicinarna kunna ta till för att avgöra om det är raw food, osteopati, homeopati eller qigong de behöver, eller något helt annat.

Fast här blir det lite tråkig stämning. För vetenskapen har visat att de uppräknade metoderna inte hör till de som någon behöver över huvud taget, åtminstone inte för att bli frisk. En alternativmedicin som tog till sig den vetenskapliga metoden på allvar skulle sannerligen bli förbättrad, på så vis att den inte längre skulle vara alternativmedicin.

Inga kommentarer: