2016-06-01

Forer och Barnum-effekten

Psykologen Bertram R. Forer gav 1948 sina studenter ett personlighetstest. Veckan därpå fick de var sin analys baserad på testet. Studenterna fick granska dem och bedöma hur väl de stämde. Betyget var mycket gott: 4,26 på en femgradig skala.

Därefter visade Forer hur analysen var upplagd. Den innehöll ingen avancerad psykologi, tvärtom: Alla studenterna hade fått samma svar.

Det såg ut så här:
  1. Du har ett stort behov av att andra tycker om och beundrar dig.
  2. Du har en tendens att vara självkritisk.
  3. Du har en stor outnyttjad förmåga som du ännu inte har använt till din fördel.
  4. Även om du har vissa svagheter i din personlighet så lyckas du i stort sett att kompensera för dem.
  5. Ditt sexual adjustment [psykologisk term som jag inte riktigt vågar mig på] har gett dig vissa problem.
  6. Du är disciplinerad utåt men tenderar att vara orolig och osäker i ditt inre.
  7. Ibland tvivlar du starkt på om du har tagit rätt beslut eller gjort rätt sak.
  8. Du föredrar en viss mängd förändring och blir missnöjd när du begränsas.
  9. Du är stolt över att vara en självständig tänkare och tar inte andra påståenden för givna utan tillfredsställande belägg.
  10. Du har kommit fram till att det är oklokt att vara för uppriktig och utlämnande med andra.
  11. Ibland är du extrovert, förbindlig och social, andra gånger introvert, försiktig och reserverad.
  12. Några av dina mål är ganska orealistiska.
  13. Trygghet är ett av dina huvudmål i livet.
Forer hade ställt samman "analysen" utifrån en bok om astrologi. För är det något astrologin blivit bra på så är det att ge folk omdömen som inte kostar minsta möda att ställa men som man ändå tenderar att hålla med om.

En annan gång lät Forer studenter utföra ett test som sammanställdes och analyserades enligt konstens alla regler. Sedan fick varje student välja mellan den analysen och en allmängiltig som ovan. Över hälften (59 %) av dem valde slask-analysen; vilket måhända även säger en del om avancerad psykologi.

Här har vi en annan som gjort Forers test, under mindre strikta former men nog så avslöjande för det:
Jag ringde till min vän Lasse och hans fru svarade. Jag ljög för henne och sa att jag låtit en skicklig astrolog ställa Lasses horoskop med ledning av hans födelsedata och födelseort och sedan bad jag henne att få läsa upp brevet och att hon svara ja varje gång ett påstående var sant. Enligt henne stämde 65 procent på hennes make. Nu bad jag att få tala med Lasse själv och upprepade min lögn för honom och bad honom svara ja eller nej. Resultatet blev 69 procent. Mitt horoskop visade sig alltså stämma bättre på Lasse än på mig själv trots att han var född i Piteå, 90 mil norr om Borås, en helt annan månad och när jag hunnit fylla 11 år. Jag har, på skoj, testat horoskopet på fler personer och funnit att det alltid stämmer till omkring 65 procent på vem jag än mäter.
- Bengt Sändh: Heltäckande horoskop, Folkvett 1999:3-4

Forer-effekten är mer känd som Barnum-effekten, efter den berömde cirkusdirektören P. T. Barnum (som inte sade "there's a sucker born every minute"). Det verkar mer ha att göra med hans allmänna rykte för att ha ett fördomsfritt förhållande till sanningen än något mer specifikt.

Wikipedia: Barnum effect
RationalWiki: Cold reading#Barnum effect
The Skeptic's Dictionary: Forer effect

Bonusbild:
Trots att Bertram R. Forer dog så sent som 2000 har jag inte hittat en enda bild på honom (inte fingooglat förvisso). Däremot dyker en och annan bild up på en viss Barnum. Det har fått en del att tro att bilder på denne föreställer Forer. Att klädsel, fotokvalité m.m. talar för 1800-tal snarare än 1900-tal har inte hjälpt. Också en Barnum effect?

Ännu en upplysning om Forer som jag inte kan låta bli att dela med mig av: I hans artikel på Wikipedia anges att han under andra världskriget tjänstgjorde på ett fältsjukhus i Frankrike.
I hans dödsruna anges dessutom att han tjänstgjorde i OSS. Office of Strategic Services var en föregångare till CIA, säger en underrättelsetjänst som 1942-45 ägnade sig åt spioneri, sabotage m.m.

Inga kommentarer: