2009-03-06

Reiki..?

Ibland länkar folk in bilder från faktoider.nu i hemsidor, bloggar och forum. Och inget ont i det (så länge det inte blir väldigt mycket trafik). Ofta citeras artiklarna, i sin helhet eller delar därav. Och alls inget ont i det.



Fast ibland glömmer folk att ange källan. Hm. Fast det är bara ibland som de lyckas dra fel slutsats, som den blogg som skrev om London Bridge häromdagen. (Man skrev om amerikanen som trodde att han köpte Tower Bridge, men tappade bort slutklämmen.) Och när det gäller en blogg vars främsta ämne dessutom är hokus pokus-läran reiki, ja, då är saken klar: detta kräver en åtgärd.



Så jag ändrade filnamn på bilden i artikeln på faktoider.nu, och lade in en hälsning i den bild som direkt-länkaren använde, och som därmed dök upp på bloggen ifråga:

1. Reiki är bluff, inbillning och placebo.
2. Det hör till hyfs och folkvett att ange källor.
3. Läs innantill - din slutsats är fel.

hälsningar från faktoider.nu


Just den bilden försvann en tid därefter från bloggen. :-]

11 kommentarer:

Anonym sa...

Klockrent :-)

Anonym sa...

Lysande! :o)

Unknown sa...

Underbart! :)

Anonym sa...

Hur kommer du på dem?

MVH

Hans

io sa...

Ja, det var görbra gjort! Skoj!

Anonym sa...

Dom andra bilderna då? Som jag ser djuplänkar hon ju till samtliga bilder på sin blogg, inkl två andra på faktoider.nu i det inlägget.

Hexmaster sa...

Hur man vet: Sånt dyker upp i loggfiler som jag kikar på ibland. Det är ingen särdeles stor blogg men med flera bilder så blev det en del "hits" (som alltså inte behöver vara detsamma som besök).

Fler bilder: Tja, nu vet hon att jag vet. Näsbränna utdelad. Uppgiften löst, som jag ser det. :-)

Anonym sa...

Jag råkade ut för samma sak från en känd fotbollsblogg. De hetlänkade en bild jag tagit av Stureplan som en del av en ordvits. Någon som heter Sture var inblandad i ett arenabygge, alltså skulle arenan kallas för det bilden visade. Jag bad dem ladda hem bilden och placera den på sin egen server, men det gjordes inte utan hetlänkningen låg kvar.

Jag ersatte bilden på min server med en bild föreställande texten "WTF?", i färger och med former hämtade från bloggens favoritlags största konkurrenter. Jag gissade att det skulle få dem att tänka om ganska snabbt.

Det var ett halvår sedan. Ännu idag pryds bloggen av konkurrentens färger...

http://ifkgoteborg.blogspot.com/2008/09/gteborgs-nya-arena.html

Anonym sa...

Inte alla tänker som du; läs gärna det näsbrännande svaret från den anklagade!

Man behöver inte vara ohyfsad!

http://mayamama.bloggagratis.se/index.xml

Hexmaster sa...

Eftersom jag inte nämnt bloggens namn så kan det inte ha varit frågan om något uthängande.

Vad jag tyckt i övrigt har jag redan skrivit.

Anonym sa...

Tack Anonym för dagens lulz!