2009-03-07

Lördagsfråga: Gissa den fjärde

9 kommentarer:

Anonym sa...

L Ron Hubbard ?

Anonym sa...

L Ron Hubbard? Jag fattar inte. Snälla Vera Lynn, förklara.
/Sape

Anonym sa...

Staden är Karlskrona, bron Högakustenbron.

Bron har i princip ersatt en äldre bro, när Karlskrona blev stad fick inte Ronneby fortsätta vara det.

Till skillnad mot staden och bron känner jag inte igen huset. Men man kanske kan anta att det ersatt nåt annat hus (om det nu är ett känt hus).
Frågan då är om man ska tänka ett hus->en stad; en bro->en större bro eller om det är viktigt vilket hus det är. (Det finns två längre broar (en delvis) i Sverige som ersatt färjor, så det känns inte som nåt självklart alternativ.)

Så jag väljer ett annat spår och gissar på Laponia, som blev världsarv innan Karlskrona, som blev det innan Höga Kusten. Huset skulle i så fall finnas i eller i närheten av Falun.

Hexmaster sa...

Det är inte Höga kusten-bron.

Anonym sa...

Det är ju lilla bältbron....Det såg jag direkt...

Anonym sa...

Drottning Kristina (jaktslottet i Göteborg), Karl X Gustav (tåget över Stora Bält), Karl XI (grundlade Karlskrona).
Den fjärde borde vara Karl XII

Anonym sa...

Jag har för mej, att armén aldrig tågade över Stora Bält. Dom skulle i stället ha tågat över Langeland Bält. En möjlig faktoid?

Rolf sa...

Eftersom det är storabältbron på bilden anser jag att det på den bild som fattas bör vara lillabältbron Danmarksbilder allihop ser jag det som.

Hexmaster sa...

Karl XII, som sagt. :-)

Bron går alltså över Lilla Bält. Den är betydligt mindre, och mindre känd, än den över Stora Bält.

Langelandsbält utgör den något smalare fortsättningen söder om Stora Bält. Vet inte om det gränsar till hårklyverier eller inte.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stora_B%C3%A4lt