2009-03-31

Den vitruvianske astronauten

Sett den roliga symbolen på bl.a. Fuglesangs rymddräkt?


Den uppenbara förlagan är Leonardos "vitruvianske man". Den är i sin tur inspirerad av den gamle romaren Vitruvius, som i sin klassiker De Architectura beskriver hur människans kropp ligger till grund för arkitekturens proportioner.

Men vad har den på rymddräkten att göra? Den representerar faktiskt tillverkaren, Hamilton Sundstrand. Eftersom varumärken tydligen inte får förekomma i NASA-sammanhang så använder man den vitruvianske astronauten istället.

Jag blev lite nyfiken på det svensk-klingande namnet. Det visade sig vara en sammanslagning av Hamilton Standard och Sundstrand Corporation, det senare företaget grundades 1926 i svensk-staten Illinois av herrar Hugo L. Olson, Edwin Cedarleaf, David G. Sundstrand och Oscar Sundstrand.

3 kommentarer:

FRIDA sa...

Hej Hexmaster!

En släkting till mig släktforskade och spåren ledde henne till Leonardo da Vinci! Eller rättare sagt till en av de ca. 30 ungar vars mammor hävdade att Leonardo var pappa till deras barn. Antingen är jag alltså släkt med ett geni eller med en bedragare.

Hur mycket kan du om historia? Har du hållit på med någon släktforskning eller liknande?

Vänligen Frida

Hexmaster sa...

Hur mycket jag kan, jaha du; tämligen självlärd - det jag ev. lärde mig i skolan är glömt i omgångar - så har jag fått ut en bok hittills (fler på gång) med rätt mycket historia, utan att få smisk av facket. Hur räknas det?

Jag har vart aktiv på forumet Skalman sen fem år, där har det däremot blivit en del smisk ... Så jag räknar det som mitt alma mater, som man säger. - Där finns även en del släktforskare (inte jag). Liksom på anbytarforum och vad de heter.

Släkt med LdV: hm? Utan att vara slängd i facket så låter det en anings aning suspekt att icke-ädlingar hittar trådarna över 500 år bakåt i tiden (Leonardo dog 1519). Men, som sagt - inte mitt ämne.

Men en sak är helt säker: vi är alla släkt med genier och bedragare.

Lena Synnerholm sa...

Själv tror jag att Leonardo var asexuell. Han skev i alla fall att han var äcklad, av både mäns och kvinnors könsorgan. Så att han skulle ha några ättlingar, är ganska osannolikt.