2009-03-14

Lördagsfråga: "It didn't hurt a bit"


Vad är detta för en figur?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Antar att det är någon variant av Alfred E. Neuman, Mads maskot.

Anonym sa...

Det är det allt. Ett mycket tidig variant dessutom, långt innan han ens har sagt "What me worry?" för första gången och ett halvt sekel innan han blev adopterad och namngiven av MAD, på Harvey Kurtzmans redaktörstid.

Bilden, från 1908 säger Wikipedia, är reklam för värktabletten Antikamnia som tydligen var effektiv som tandläkarbedövning. Lägg märke till att det är höger framtand som saknas, och inte vänster som i Norman Mingos gängse version.

Hexmaster sa...

Antikamnia, som sagt. Året 1908 har jag retuscherat bort. :-) En av många härliga bilder från dem, vilka jag kommer att återkomma till.

Anonym sa...

Jag såg bilden innan jag läste frågan eller kommentarerna, och tänkte direkt på Alfred E. Neuman. Pölsa Dums kommentar var intressant, jag ser fram emot att få läsa mer om detta.

Kurt sa...

Värktabletter hade liksom t ex hostmediciner, mycket större användningsområde på den tiden, intressanta kemikalier som de stoppade i folk!

Anonym sa...

Menar du nu narkotikaklassade ämnen, som då användes som hostmedicin?