2007-08-26

Hitler var inte vegetarian

Den största miss jag (hittills) gått på var när jag presenterade såsom ett faktum att Adolf Hitler inte var mer än som mest en halvhjärtad vegetarian. Men det var han, från åtminstone tidigt 30-tal och framåt.

Det var, läste jag, hans problem med magen som gjorde en nödvändighet till en dygd; men problemen var inte värre än att han kunde unna sig en korv då och då. Någon ren vegetarian var han aldrig - trodde jag, främst på grund av detta citat.
Hitler's asceticism played an important part in the image he projected over Germany. According to the widely believed legend, he neither smoked nor drank, nor did he eat meat or have anything to do with women. Only the first was true. He drank beer and diluted wine frequently, had a special fondness for Bavarian sausages and kept a mistress, Eva Braun. His asceticism was a fiction invented by Goebbels to emphasize his total dedication, his self-control, the distance that separated him from other men. By this outward show of asceticism, he could claim that he was dedicated to the service of his people.
- Robert Payne, The Life and Death of Adolph Hitler

Sedan jag lagt ut denna "faktoid" fick jag mothugg. De främsta motbeläggen var citat från Traudl Junge (Hitlers sekreterare de sista åren) och Albert Speer (arkitekt och rustningsminister, samt under lång tid mycket god vän med Hitler). Dessa gjorde det fullständigt glasklart att Hitler var en övertygad vegetarian.

Jag hade alltså fel, liksom Robert Payne och en hel rad andra personer jag trodde på. Sånt händer när man letar för lite.

Istället blev det följande artikel om ett faktum, ej faktoid: Ariskt vegetariskt

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kanske lämpligt att ändra titeln på ditt inlägg om du ändå erkänner fel, eller är det ett försök att skapa ny faktoider för framtiden?

Hexmaster sa...

1) Ja, det vore kanske lämpligt, men jag gör det nog inte ändå.
2) Nej, det är det inte.

Elkestorm sa...

Hej. Så han åt kött som ung och ändrade sig på 30-talet när han fick makten?

Hexmaster sa...

Hitler var definitivt inte vegetarian som ung, och definitivt vegetarian framåt kriget. Däremellan är det lite osäkert. Han fortsatte nog med kött åtminstone några år efter maktövertagandet.