2007-08-20

Mest respons

Av alla faktoider jag skrivit om under årens lopp är det två som genererat överlägset mest gensvar från läsarna. En helt oväntad, den andra väntad, fast av en helt annan anledning än jag trodde.

Mest gensvar #1: Da Vinci-koden

Vad är jobbigast: Folk som försvarar DVK på fullaste allvar, eller de som angriper den på fullaste allvar? Eller de som tror att angriparna bluffar? (Alltså överdriver "hotet", som de menar är ett tankespöke, eller förevändning för engagerade katoliker att tala för sin sak.) Eller de som blandar ihop de som angriper den på fullaste allvar med sådana som jag, som först och främst raljerar över det hela?

För Da Vinci-koden är ju en skönlitterär bok, en blandning av sanning och saga på samma sätt som vilken James Bond-historia som helst. Varken de som tror något annat, eller tar de på allvar som tror något annat, är värda att tas på allvar.


Mest gensvar #2: Satanist-korset

Här hade jag förväntat mig att kristna skulle höra av sig, upprörda över att jag kopplar ihop Petrus med satanist-korset. Jag kan inte minnas mig ha fått en enda sådan kommentar.

För alla som (hittills) hört av sig har utgett sig för att vara satanister, eller något ditåt, och haft synpunkter på min, som de uppfattat det, nedlåtande beskrivning av deras "religion". Som att jag kopplar ihop satanism och djävulsdyrkan... Den stilen. Sakligt och rättframt, utan hårda ord, obehärskade utrop el.dyl. Totalt oväntat, som sagt.

Inga kommentarer: