2021-05-13

Ex libris

Innehållet i häftet Det nya Polen (1951) lockade mig inte särdeles. Men habegäret blev desto större när jag fick syn på dess ex libris.

Något ex libris har jag inte skaffat mig — än. Kanske en dag ...

Ordet betyder "ur [X:s] bibliotek". De är etiketter som man sätter i sina böcker, förslagsvis på frampärmens insida. Riktiga ex libris ska vara särskilt utformade och ordentligt tryckta. Jag tror att hr H:s är det enda jag sett som tryckts i mer än en färg.

Wikipedia: Bookplate


3 kommentarer:

AW sa...

Typografin tyder på Karl-Erik Forsberg. Säker kan man inte vara.

Hexmaster sa...

Tack! Kände igen stilen och gjorde ett lamt försök att leta reda på kalligrafen. Vet att jag sett honom omnämnd, han var en av landets förmågor i den lilla men fina branschen, men uppgiften blev mig övermäktig ...
Bara en sån sak som att KEF gett ut en bok om bl a ex libris:
https://www.antikvariat.net/sv/reh20805b-exlibris-monogram-och-andra-marken-under-medverkan-av-geith-forsberg-inledning-av-sten-g

Mats Einarsson sa...

Just Alf Henrikssons ex libris finns inte med i ovan nämnda bok, men jag är rätt säker på att det är Forsberg som är upphovsmannen. Det ligger stilmässigt nära t.ex. Bo Setterlinds och Olle Adolphsons, som finns med i boken.