2016-02-07

Bra citat, men inte Camus

Gå inte bakom mig, jag kanske inte leder.
Gå inte framför mig, jag kanske inte följer.
Bara gå bredvid mig och var min vän.
En del historiska kändisar blir oriktigt tillskrivna mängder av citat. Andra får enstaka, men de kan sitta desto hårdare.

Albert Camus (1913-1960) har jag hittills inte sett mycket av i faktoida citat-sammanhang. Men så började det ovanstående citatet cirkulera, på förekommen anledning. Citatet var redan tidigare spritt och populärt, och det har praktiskt taget alltid tillskrivits Camus. Hittills verkar dock ingen ha kunnat visa att Camus hade med det att göra.
In conclusion, this saying was credited to Albert Camus in one of its earliest known appearances in December 1971. Oddly, the earliest instances were presented in English and not French. Camus died in 1960; hence, the evidence linking Camus to the expression was very weak. Other candidates for authorship have been proposed, e.g., a poem crafter in youth center and an unnamed 12-year-old, but the supporting evidence was even weaker. At his time, QI suggests employing the designation anonymous. Perhaps other researchers will discover more in the future.
- Quote Investigator: Just Walk Beside Me and Be My Friend, 23 augusti 2015



Tipstack till @vilsjin.

Inga kommentarer: