2015-07-01

Rapport från en Almedal

Almedalen som den inte alls ser ut just nu.

Några spridda intryck efter min allra första dag i Almedalens tyckarkarneval ...

Som bokmässan i en stad, och inte så stor skillnad i inriktning som man skulle tro. Med tanke på hur mycket politik de har på b&b kanske de skulle börja med böcker i Almedalen ...

Det absolut bästa är "lokalen". Istället för att gå mellan anonyma klassrum i en konferensanläggning så är man i en labyrintisk medeltidsstad där evenemangen äger rum i hel- eller halvgamla hus, på innegårdar, bland ruiner och i prång jag inte vet vad de kan heta. Man får se mycket av en mycket sevärd stad.

Ett mingel (det är vad festarrangemangen kallas) jag hittade var förlagt till Gotlands fornsal, salen med bildstenar från ca 500-tal till vikingatid. Obeskrivligt fantastisk inramning. Hoppas att någon mer än jag intresserade sig för klenoderna.

En del nyttoevenemang blev det också. Vårt, det vill säga VoF:s (Vetenskap och Folkbildning) arrangemang för dagen var med Lars Truedson från Medierna i SR P1, som höll en genomproffsig och högintressant föreläsning om hur det är att granska journalistik. Jag lyssnade på Mats-Eric Nilsson, vars försäkringar om att han inte är orolig för tillsatser och E-nummer ständigt missuppfattas. Vetenskap & Allmänhet hade ett längre seminarium om forskningspolitik, skickligt upplagt men om ett ämne som svårligen blir annat än abstrakt (det är tacksammare att diskutera vart forskningsmiljoner ska gå än forskningsmiljarder). Lunch på Plaza, dit återvänder vi om vi har gott om tid. Jo, och Kd:s (dagens parti) dragning med ordf KDU och Ebba själv upplevdes på plats, just därför. Så nu är det gjort.

På kvällen träffade jag i blandade sammanhang diverse gamla och nya bekantskaper. Idag ska jag lyssna på Bergwallkommissionen, Falun Gong-praktikanter och homeopater. Och så håller VoF en dragning om kvack inom psykvården. Vädret är perfekt, och vi är bara mitt i veckan.

Till sist: Rosé i Almedalen är ingen myt.

Nästa: Almedalen, rapport 2

3 kommentarer:

Kurt sa...

Är det inga demonstrationer mot farliga chemtrails i Almedalen i år? Fast sådana här fenomen brukar ju å andra sidan ha ganska kortlivad popularitet, kanske är det något annat som är populärt i år?

Hexmaster sa...

Inte sett något om chemtrails. Men Almedalen är ingen vidare spegel av verkligheten.

Hexmaster sa...

...Men jo! Jag hörde uppgifter om något riktigt urbota knasigt levererat av någon okänd grupp. Omsider identifierades gruppen som EUCACH. Deras dragning finns på tuben. Liksom deras utfrågning av kulturministern (jo!). Jag vägrar, som vanligt, att länka. :-) Men ärligt talat, de här personerna är inte så roliga att driva med eftersom de uppenbarligen mår illa.