2010-03-22

Lördagsfråga: Lördagsfrågor


  1. Juni 2008, fråga 11: Thomas J. Watson, "Mr IBM", under företagets tänkespråk, i dubbel bemärkelse. Fråga/svar.
  2. Maj 2008, fråga 7: Båten i "växthuset" är Granma, den skuta som några oförvägna revolutionärer tog ut till Batistas Kuba en gång i tiden. Resten är, sannerligen, historia. Fråga/svar.
  3. December 2008, fråga 36: Jean Michel Jarre har en känd fader och en visserligen inte så känd men definitivt intressant farfar. Fråga/svar.
  4. Februari 2009, fråga 41: Valjakt illustrerad med ett köttstycke. Fråga/svar.
Detta var alltså, om jag inte räknat fel (vilket jag säkert har...) lördagsfråga nummer 100 sedan jag i april 2008 undrade vem detta är, och utlovade facit på måndagen. Eftersom jag tyckte idén var trevlig, och ingen sade emot - vad nu det skulle ha tjänat till - så blev det genast en tradition. Som nu har blivit tresiffrig. Vad tiden går.

Till att börja med hade jag en enda bild som skulle identifieras. Ibland satte ni den på några minuter, ibland inte alls. Så småningom började jag med sådana här fyrdelade tematiska frågor, där fördelen är att det är lättare för läsarna att dra sina resp. strån till stacken och identifiera den eller den bilden. Så kan ni gemensamt grubbla vidare på gemensamma nämnare.

Jag tror att svårighetsgraden kommit att höjas sedan jag började. Oftast sätter ni dem, ibland efter några ledtrådar, men oftast inte. En bra fråga genererar mycket aktivitet och sätts sent på söndag kväll. Ibland är det ingen som kommer på svaret, men så kan det bli när man ligger på topp... :-)

En enda gång har lördagsfrågan blivit en pristävling, fråga 71 i augusti 2009. Det kommer nog att upprepas vid tillfälle.

Ibland undrar jag vilka frågor som jag själv skulle ha en chans att lösa. Er förmåga att knäcka även skitsvåra frågeställningar rent ut sagt är oerhört imponerande. Det är uppenbart att denna blogg drar till sig en del riktiga stjärnor. "Tjusigt", som jag fått anledning att kommentera mer än ett lördagssvar.

1 kommentar:

Lena Synnerholm sa...

Jag kände direkt igen bilderna, från olika lördagsfrågor. Att DET var det avsedda sambandet, föll mej inte in.