2020-08-18

Texter med andra melodier

I natt jag drömde, något som
jag aldrig drömt förut
Jag drömde det var fred på jord
och alla krig var slut
Jag drömde om en jättesal
där stadsmän satt i rad
Så skrev de på ett konvolut
och reste sig och sa:
Ko ack ack ack ko ack ack ack ko ack ack ack ack ka
Ko ack ack ack ko ack ack ack ko ack ack ack ack ka
 - Text:  I natt jag drömde (McCurdy – Vreeswijk), mel.: Små grodorna (trad)

Blev nyligen uppmärksammad på detta fenomen: Melodier som händelsevis (alltså inte med flit) passar till andra texter. Exemplen är legio, det ovan valt på måfå.

En ny upptäckt för mig, men knappast för världen. Vad kallas detta fenomen?

8 kommentarer:

Från Sandbys horisont sa...

Alla texter som är skrivna på jambiskt versmått går att sjunga till melodin "Den glade bagaren i San Remo".

Anonym sa...

Fenomenet kallas "parodi" eller "kontrafakt" och är, som påpekas mycket vanligt. Så återanvände Bellman andras melodier för sina texter och åtskilliga psalmer i psalmboken har melodier som med mer än en text.

Hexmaster sa...

Okej – intressant med kontrafakt och i sht parodi som termer i ett nytt område – men vad jag förstår syftar de på när man med flit skriver nya texter till befintliga melodier eller omvänt. Det jag är inne på är väl något annorlunda, när text och melodi råkar passa ihop.

Joakim E sa...

Det är något med det enkla versmåttet i "Gott erhalte Franz den Kaiser" (och alltså även dagens tyska nationalsång), "Fjäriln vingad syns på Haga", "Här är gudagott att vara" och ett par religiösa sånger som får dem att bytas sömlöst mot varandra. Det finns garanterat många fler i den kategorin och jag tror att jag läst om det någon gång, men minns inte var.

Anonym sa...

Ett annat klassiskt exempel är att "Imse Vimse spindel" kan ersätta "Land of Hope and Glory" till melodin "Pomp and Circumstance".

Brid sa...

Det är inte mer komplicerat än att de flesta sånger (inte poplåtar) har skrivits som dikter, och det finns ett begränsat antal klassiska versmått.

Som Joakim E nämnde har "Fjäriln vingad" och "Här är gudagott att vara" samma enkla versmått. Andra exempel är "Pärleporten" och "Trettifyran" (den sistnämnda får man en vers på versen och en på refrängen).

På en årlig julfest jag besöker sjungs ofta "Nu tändas tusen juleljus" omedelbart efter "Mössens julafton" och på samma melodi.

Och så vidare.

930310 sa...

Slå upp Pachelbel's Canon Rant av Rob Paravonian på Youtube för ett gott skratt.

Hexmaster sa...

Den var bra!
https://www.youtube.com/watch?v=uxC1fPE1QEE

Är nog ännu bättre om man kan några procent mer (populär)musik än undertecknad.