2019-01-17

Regina Lund spår

- Instagram: @sannanielsenofficial

Kring årsskiften brukar profetior om det kommande året dyka upp. De rör sig hela vägen från genomtänkta analyser av händelseutvecklingar till rent snömos. Den senare kategorin står våra så kallade medier för, de som säger sig ha kontakt med andevärlden, kunna tolka horoskop, tarotkort och allt vad det är.

Regina Lund är en av dem. Hon har länge kombinerat skådespeleriet med bondfångeri, vilket kommenterats i den här stilen:
I tidningen Hänt Extra svarar hon varje vecka på människors frågor om avlidna närstående. Det är stark läsning, särskilt om man tänker på att det sannolikt finns människor som tar det hon säger på allvar.
- Alex Schulman: Lunds texter måste upphöra att publiceras, Aftonbladet 25 januari 2015
Jag har framgångsrikt arbetat som clairvoyant, clairsentient, clairaudient, andlig vägledare, tarotläsare och healer/medium i snart över sju år utan att få ett enda klagomål från en enda av mina klienter.
- Regina Lunds genmäle publicerat i samma kolumn

Nu har hon fått ett klagomål från en "klient". Om än en ofrivillig sådan.
Hänt Extra prydde omslaget med en rubrik om Sanna Nielsens gravidlycka. Men artisten är inte gravid – och artikeln byggde på Regina Lunds spådom. 
Nu riktar Sanna Nielsen skarp kritik mot tidningen. "Det är rent påhitt", skriver hon i ett Instagraminlägg.
- Linn Elmervik: Sanna Nielsens ilska mot Hänt Extra – efter gravidrubriken, Aftonbladet 15 januari 2019

Även om skymningspressen kanske inte ska kasta den allra första stenen när det gäller publicering av hittepå så brukar deras övningar i genren inte vara fullt lika hämningslösa som "när jag tonar in mig på Sanna blir jag illamående som man blir när man blir gravid".

Sen är det lite lustigt att läsa om det mediala blajet i Medievärlden, den 16 januari 2019: Hänt Extra ber om ursäkt för fabulerat gravid-påstående.

En annan lustig detalj är att när jag nu försöker tona in mig på Regina Lund känner jag mig också illamående. Men det beror knappast på någon graviditet, verklig eller inbillad.

Inga kommentarer: