2012-08-14

Myten om Hindenburg

Här är myten: Att katastrofen 1937, då LZ 129 Hindenburg förolyckades, innebar slutet på luftskeppens era - att det enbart berodde på den händelsen.

Till att börja med var det varken den första olyckan eller den sista. Inte heller var det den med flest dödsoffer.

Att vätgas var synnerligen brandfarligt visste man naturligtvis. Att man inte använde helium berodde främst på USA:s handelsembargo (den gasen var och är betydligt besvärligare att få fram än väte) som ledde till att LZ 129 byggdes för vätgas.

Det dödligaste luftskeppshaveriet inträffade 1930, då R101 från Storbritannien kraschade: 48 dog, 6 överlevde. Av Hindenburgs 97 ombordvarande dödades 35 (plus en på marken), 62 överlevde.

Dessutom inträffade en rad andra katastrofer och incidenter med luftskepp. Stormar, blixtnedslag, kollisioner med elledningar eller andra luftskepp...


Wikipedia: List of airship accidents; Hindenburg disaster

4 kommentarer:

Anonym sa...

"Till att börja med var det varken den första olyckan eller den sista. Inte heller var det den med flest dödsoffer."

Nej, men man kan hävda att den var den viktigaste eftersom den filmades och satte sig i folks minne. Med andra ord, det var största PR-katastrofen för luftskeppen.

Sensemaker

Hexmaster sa...

Det är naturligtvis själva grejen.

Många känner till radioinspelningen. Det var inte direktsänt, vilket en del fått för sig.

Hittar uppgiften att Goebbels förgäves krävde att jätteballongen skulle heta "Adolf Hitler". Om det är sant, så kan man för en gångs skull önska att han fått som han velat.

Lena Synnerholm sa...

En datorgenererad bild av katastrofen, går att hitta här:

http://hof.povray.org/14b.html

Om det nu inte var Hindenburgkatastrofen, som satte stopp för luftskeppens ära, vad var det då? Det kan förstås ha varit flera faktorer, som låg bakom luftskeppstrafikens kollaps. Men är det någon som vet, vilken eller vilka det var? Vore intressant att veta.

Anonym sa...

Många saker låg bakom luftskeppens försvinnande. Att tyngre-än-luft-flyget blev bättre var förmodligen viktigast. Ett skäl till att luftskepp varit populära var att de kändes (och kanske också var) tryggare. Folk begrep hur opålitliga motorer var och konsekvenserna av att en motor stannar är ju uppenbar. Med tiden blev motorerna bättre och även fler (så om en motor stannar kan man hålla sig i luften med de andra). Med spektakulära luftskeppsolyckor försvann också känslan av att luftskeppen var tryggare.

Som kuriosa kan nämnas att amerikanarna hade också två hangar-luftskepp, alltså luftskepp som bar flygplan, mellan världskrigen men båda havererade. Tanken med detta var att hangarluftskeppet skulle kunna avsöka enorma ytor vilket är viktigt ifall man skall slåss i hela Atlanten och Stilla Havet.

Sensemaker