2009-09-04

Google News

Det är inte så förfärligt ofta som jag hittar tjänster på nätet som verkligen är något att skriva hem om. Men nu har det hänt.

Google News: news.google.com

Det första intrycket är att man får upp färska träffar i media. Det kan säkert vara användbart. Men för åtminstone min egen del finns långt intressantare möjligheter alldeles runt hörnet.

  • Först gör man en sökning på ett ord eller fras. Ett antal aktuella träffar dyker upp.
  • Därefter klickar man på en länk till vänster Archives, "All dates". (Det är möjligt att det finns enklare sätt.)

Sökningen utförs nu på media under en (betydligt) längre period. Sökmotorn försöker att sikta in sig på den period ordet använts mest, årtalen kan lätt justeras.


Här har ni Hitlers uppgång och fall, återgiven medelst lite korpuslingvistik.

Man får resultatet presenterat på ett överskådligt och lättarbetat sätt, där man tydligt ser när ordet börjat användas, diverse toppar genom historien osv. Man kan även klicka på ett segment i diagrammet och få fram dem i större skala.

En del artiklar kostar en slant att läsa i sin helhet, en del inte. Men att alls kunna utföra sökningarna är vackert så. Jag har inte tagit närmare reda på exakt vilka tidningar som tagits med men de är bra många, och samtliga (?) på engelska.

Obs: Sökmotorer är inte smartare än andra program. Ibland får artiklar fel datum, andra gånger tolkas ord fel (som när en basebollspelare Hiller räknas in ovan). Anakronismer bör granskas närmare. Sen finns det som vanligt fler fallgropar som alla användare av sökmotorer känner väl till (samt ett par mindre kända).

Jag vet inte om jag sett något finare språkvetenskapligt redskap, vare sig bland de som tillhandahålls allmänheten eller ens expertisen.

8 kommentarer:

Engan sa...

Tack för tipset, hade inte kollat in den.. mycket intressant.

Unknown sa...

Japp, håller med om att det är en cool tjänst.

Lekte lite med att söka på olika begrepp. T.ex. "Stalin", då får man så klart en hög topp kring andra världskriget och en 1953 när han dog. Ytterligare en topp dyker upp kring 1989 - det är verkligen fascinerande att följa upp- och nedgångarna.

En lustig topp finns 1879, när han föddes. Det är från de feldaterade artiklarna du nämner. De som nämner hans födelsedatum, och blivit placerade där.

Förutom engelska dök en del resultat på spanska upp.

Tack för det tipset... tyvärr lär det väl leda till ännu mer bortsurfad tid.

Johan A sa...

Jag var tvungen att byta språkinställningen i min Googleprofil till Engelska innan Archive-länkarna visas. Bisarrt.

Johan A sa...

Söker jag på Tolkien får jag helskumma resultat - sökmotorn suger ut alla datum i artiklarna det leta efter, med helt sjuka resultat. Att söka på personer och historiska händelser tror jag är närmast värdelöst på det här sättet.

Lena Synnerholm sa...

Baseballspelaren Hitler kanske är släkt med William Patrick Hitler? Han som hittade på den judiske morfarn... (skratt)

Hexmaster sa...

Språkinställningen: Ja, Google går ibland lite väl långt i sin vilja att erbjuda olika tjänster för olika folk.

Johan A: Man får, som sagt, vara uppmärksam.

Ibland ställer bruset till det något oerhört, jag sökte på "Bilbo" och fann att det funnits en politiker Theodore Bilbo "who upheld racial segregation and became Senator for the State of Mississippi."

Men felkällorna är i stort sett inte större än i andra sök-sammanhang.

Lena: Hiller hette han. Det är också en felkälla att ta hänsyn till när det gäller datatolkade texter.

mjn: Spanska, sa du. Nu ser jag såväl SvD som Göteborgs-Posten och Nerikes Allehanda. Jag har faktiskt ingen aning.

Staplar som stiger mot höger kan mycket väl bero på att man haft bättre "täckning" på sistone. Men inte enbart; nu slog jag på "Tennyson", och fick en tydlig markering av hans karriär, med en topp vid dödsåret - och vid snabbkollar är det faktiska artiklar, inte feldateringar.

Dennis sa...

Man behöver nog inte byta språk i googleprofilen. När jag gick in på sidan så kom den svenska upp, men längst ner fanns det en länk till "U.S. version" och det funkade därifrån.

Lena Synnerholm sa...

Vilka är dom mindre kända fallgroparna, tro?