2009-09-08

Fulöl



Har grävt i denna fråga, inte rörande drycken eller reklamfilmerna (här på Youtube) utan något så skenbart enkelt som ett årtal: när sändes de?

... Fast precis innan jag postar det här så får jag besked från annonsören: 2006, eller flera år senare än hade för mig. Byrån hette förresten Garbergs. (Snabbfråga: Minns ni vilket märke som man gjorde reklam för?)

Uppdaterat: Näe, 2006 kan uppenbarligen inte stämma, åtminstone inte vad premiären beträffar. IMDb:s (faktiskt) uppgift (här) om 1998 verkar bra mycket troligare.

(Jag återkommer med närmare information om varför detta intresserar mig. För det gör den faktiskt.)

13 kommentarer:

Anonym sa...

Att reklamfilmen är från 2006 vill jag gärna se övertygande bevisning för. Jag vill minnas att när reklamfilmerna sändes kunde man köpa ölglas med en markering c:a 2 cm från botten för "slumpen". En hastig google-sökning tog mig till Flashbacks arkiv, där reklamen omnämns i ett inlägg från 2004.
https://www.flashback.info/archive/index.php/t-130566-p-3.html

/Håkan

Anonym sa...

Och om man kollar på IMDB anges reklamen till 1998.

http://www.imdb.com/name/nm0349052/otherworks


/Håkan

Hexmaster sa...

Tack - visste inte att IMDb hade uppgifter även om sådant.

Noga räknat skriver Spendrups konsumentkontakt att filmerna sändes 2006, inte att det var premiär. Hm? Kollar igen...

Anonym sa...

Ja, när jag pluggade 1998 så hade de börjat sändas. Robert Gustafsson fulöl-imitationer var återkommande inslag när ämnet var fest och öl.

Björn sa...

2006 hahaha jo men tjena! 1998 låter mer rimligt. Men om jag hade fått gissa spontant hade jag sagt att det var ännu äldre.

Andreas sa...

Reklamfilmen må kanske vara från 2006. Men Robert och fulöl går längre tillbaka i tiden. 1998 låter rimligt, fast jag skulle ha trott mer på 1995-1996 eftersom begreppet förekom bland mina tonårsvänner när vi var i moppeåldern. Av vad jag kan minnas var det oftast en referens till fulsprit (eller snarare bultöl), filtrerat genom just en strumpa.

Eller så är det så enkelt att begreppet fanns här uppe innan Robert gjorde det populärt. Skriv till honom och fråga, han borde kunna ge ett bättre svar än vad någon annan kan göra. :)

Putte sa...

Jag tror de uppfattade frågan som "när sändes reklamfilmerna senast?"

Hexmaster sa...

Putte: Så måste det ligga till. Så lätt att bli missförstådd.

Vad prefixet "ful-" beträffar finns t.ex. här ett belägg från just 1998, sammanhanget indikerar att målgruppen ej kan ha varit helt obekant med formuleringen, om än inte företeelsen: "Raiders of the Lost Fultjack" med The Kristet Utseende, minsann.

(Jag tänker inte förklara vad "tjack" är.)

Andreas sa...

Ful-prefixet måste det finnas äldre belägg för. Jag pratade med min pappa, född 1957. Fulsprit talades det om redan i hans ungdom, i den tidigare nämnda betydelsen (fast utan strumpa). Jag har hört gubbar hemma i byn prata om "byggtiden" (för de nyare kraftverken i Luleälvarna) och fulspritfester när ackorden hade rotts i land. Jag kan höra mig för mer om saken framåt helgen om det är av intresse.

Kurt sa...

På wikipedia står det att b l a denna reklam skulle ha lett till att bryggerier som tidigare använder råfrukt vid tillverkningen av öl nu tog bort det:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ful%C3%B6l
http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A5frukt

Wulfahariaz sa...

Detta påminner mig om klassikerna kräkmedel i spriten, glasbitarna i snuset och risken för cancer om man rökte förbi strecket.

Det hör strängt taget inte hit, men jag pratade en gång med en kvinna som var övertygad om att damsugaren skulle explodera om man inte drog ut sladden så långt det gick.

Lena Synnerholm sa...

Det kan jag inte förstå, hur det skulle gå till. Själva sugaren är en ganska gammal och enkel konstruktion. Dammsugare för hemmabruk fanns att köpa omkring 1930, till ett pris lågt nog för en medelklassfamilj. Jag vet det på grund av en episod, som min farmor (1920 – 2003) berättade för mej när jag var liten. När hon var liten fick hon besök av en samefamilj, som aldrig hade sett en simbassäng förr. Mamman i den familjen gick rakt ut i en sådan, eftersom hon inte förstod, att den var full med vatten. Efteråt torkade min farmorsmor hennes näbbskor, med hjälp av urblåset till dammsugaren. För mej framstår det som ett mysterium, hur man kan tro att en dammsugare kan explodera. Fast hon kanske var uppvuxen i en miljö, där dammsugare inte förekom?

Hexmaster sa...

Andreas: Ja, det hade varit intressant. (Detta är f.ö. ett typiskt exempel på språkbruk som verkar ha använts i tal långt innan det dokumenterats i skrift.)

Kurt: Ja, reklamens faktiska budskap är att fulöl = öl som bryter mot 1516 års Reinheitsgebot. Men varför skall vi behöva bry oss om den idag? - Det man tänker på är "underliga" tillsatser, eller illa gjort öl. Naturligtvis går det att skapa förträffliga drycker även med råfrukt. Vilket beskrivs med önskvärd tydlighet på en blogg jag hittade.

Double Bastard Beer Blog:
Fina fulöl med råfrukt