2009-09-09

Varför blogga

Vet inte om jag skrivit om detta förut? Nå, frågan är ju aktuell så länge jag skriver...

Den primära anledningen till att jag sensommaren 2007 började skriva på denna blogg är så här enkel:
  • Marknadsföring
Eftersom jag hade en bok på gång som skulle ges ett halvår senare, och tyckte att det kunde vara skoj att återge dess utveckling mot en färdig produkt, med korrekturläsningar och omslag och allt vad det är. Om man dessutom kan göra omvärlden - det är ni det - uppmärksam på att här kommer det strax något, ja, då är det ju utmärkt.

En annan konkret anledning var att få
  • Skriva av sig om allehanda ting jag stött på som inte platsar på faktoider.nu
vilket det sannerligen aldrig varit någon brist på. Alltså alla dessa tveksamheter, knepiga påståenden och annat som skulle kunna vara värda att uppmärksamma, om de delas av tillräckligt många..?

Två andra anledningar var att få
  • Kommentarer från läsarna och diskussion er emellan
och i all synnerhet möjlighet att
  • Ställa frågor, i synnerhet sådana som svårligen låter sig formuleras i en googling
som t.ex. hur vanligt förekommande ett visst påstående är, eller hur många som tar det på allvar. Eller frågor vars blotta formulering kräver fackkunskaper jag inte har. Frågeställningarna kan också räknas till skriva-av-sig-punkten, på så sätt att det som tas upp på den "riktiga" hemsidan skall vara färdigt; inga rapporter från halvfärdiga utredningar, men sådana passar å andra sidan utmärkt på en blogg.

Efter att ha fått upp värmen har jag även kommit att inse nyttan med att
  • Skriva regelbundet.
En bloggpost per dag har det också blivit (eller drygt 700 i skrivande stund, inklusive en bunt opublicerade). För det mesta har jag någon veckas framförhållning. Som vaccinering mot skrivkramp (men se detta ord) fungerar det förträffligt; de är tämligen korta och okomplicerade, men det blir något gjort varje dag, och efterhand kan man träna upp det driv som behövs när det gäller att skriva riktiga texter effektivt.

Jag lägger f.ö. inte särdeles lång stund om dagen på denna blogg, i genomsnitt blir det definitivt mindre än en kafferast. Lördagsfrågorna kan vara lite pilligare men de är också desto roligare. Och då kommer förrexten den sista punkten in, sist men alls icke minst:
  • Ha roligt.

3 kommentarer:

Monologuer sa...

Hear hear! :)

Anonym sa...

Din egocentriska typ, du glömde det viktigaste - "Je blogge donc je suis." ;)

MVH

Hans

Hexmaster sa...

Hans: C'est ma seule philosophie...