2009-09-03

Jackson, Cobain och Werther

[Har] kända självmord i modern tid, som Marilyn Monroe eller Kurt Cobain, gett upphov till någon nämnvärd mängd copycats; detta har sagts om åtminstone den senare, men jag har inte funnit att det stämmer. Inte heller verkar den självmords-våg som befarades efter Michael Jacksons bortgång ha ägt rum, åtminstone inte i närheten av den skala som utmålades.

- Faktoider.nu: Werthers självmordsvåg

Länkade artikeln går alltså ut på att den epidemi av självmord som Goethes Werther befarades ha utlöst är en myt, en fruktan som aldrig materialiserades.

I vilken mån gäller det för de ovan nämnda?

Att Marilyn Monroe skulle ha gett upphov till en våg har jag aldrig sett påstått förrän nu. Att Kurt Cobain skulle ha gjort det har jag hört förut, men det var innan jag började med vandringssägner - bekräftelserna verkar vara få och klena, vederläggningarna desto fler och bättre. I ljuset av Werther-historien så är det tydligt att denna klintbergare har en makt som få över människors sinnen.

Och så Michael Jackson. Uppgiften att åtminstone 12 Jackson-fans skulle ha följt sin idol i döden kom från Gary Taylor, som äger och driver fan-sajten MJJcommunity.com, och fick omedelbart fullständig spridning. Några närmare uppgifter än att minst en av dem skulle ha varit britt får man inte. Hur Taylor fått sina underrättelser får man inte veta, inte heller fler detaljer ("I now believe the figure is ..."). Jag lyckas inte ens hitta någon journalist som jagat rätt på honom och frågat om dagsnoteringen, om hur han vet vad självmorden beror på, beundrat hans kontaktnät bland fansen, eller så.

Jag håller uppgiften för att vara falsk tills motsatsen bevisats.

Ett återkommande namn är Paul Talalajev, en rysk lookalike som försökt att ta livet av sig, men (hittills) misslyckats. Dessutom nämns en flicka i El Manar, Tunisien, som lyckats. Jag har ingen koll på källäget för dessa uppgifter men båda verkar åtminstone inte fullt lika fjäderlätta som Taylors ungefärliga 12.

7 kommentarer:

Anonym sa...

http://www.lequotidien-tn.com/detailarticle.asp?IDX=66459

Orginalkälla på nätet.

MVH

Hans

Anders E. sa...

Påminner mig om en skoldag på 90-talet, vi hade fått i uppgift att skriva var sin kärleksnovell, en klasskompis klagade ”Jag vet inte hur jag ska avsluta historien”, och fick det kreativa svaret ”Skriv att killen älskade Nirvana så mycket att han sköt sig som Kurt Cobain”. På 80-talet var skämtet att elever med idétorka brukade avsluta sina uppsatser i kreativs skrivande med att skriva: ”sedan blev det kärnvapenkrig och alla dog”. Jag gillar att tänka att elever på 90-talet i samma situation skrev att deras huvudperson smittades av Cobains självmord. Säger något om skillnaden på att växa upp på 80-talet och 90-talet.

Ulla Wennberg sa...

Efter stormen Gudrun påstods att ett antal bönder/skogsägare tagit livet av sig. Vid närmare utredning var det en person som gjort det vill jag minnas. Men det första ryktet tror folk fortfarande på.

Lena Synnerholm sa...

”Hexmaster” nämner en rysk påstådd dubbelgångare, till Michael Jackson. Han skulle ha begått självmord, kort efter den riktige Michaels död. Om ”Paul Talalajev” (Pavel?) verkligen existerat, och i så fall hur lik Michael han var, är öppna frågor för mej.

Ulla, det du skrev påminner mej, om faktoiden ”Börskraschens självmordshoppare”. Även då påstods folk ha drivis till självmord, av allt dom förlorat ekonomiskt. Vilket jag inte finner särskilt trovärdigt.

Hexmaster sa...

Ulla: Utmärkt parallell. Har jag verkligen missat den, eller har jag glömt att jag tänkt på den? Får kolla...

Lena: Var står det att han dött?

Noterar att du korrigerar mitt anglifierade Paul till det korrekta Pavel - tack - men ändå misslyckas att göra en enkel bild-sökning på densamme? Som åtminstone har existerat.

Här är en artikel bland många med bild på den PT som lär ha justerat sitt utseende:
Vanitatis: El doble ruso de Michael Jackson intenta suicidarse tras conocer su muerte

Lena Synnerholm sa...

Okej, jag kom ihåg fel. Har han samma längd, kroppsbyggnad och ansiksform som Michael, lär resten inte vara alltför svårt att fixa. Min tanke var närmast: hur pass lika var dom rent naturligt? Det är mest det jag är spetisk till. Fast det kanske inte är så relevant, i det här sammanhanget. Michaels utseende var ändå ganska konstgjort.

Lena Synnerholm sa...

Jag råkar ha en Excellfil, med förnamn på ett dussin olika språk: svenska, danska, engelska, franska, grekiska, holländska, italienska, norska, portugisiska, ryska, spanska och tyska. Jag har gjort två begränsningar, för vilka namn som får vara med. Den första är att namnet måste ha innehafts, av en regerande monark. Det andra är att namnet blivit översatt. Notera att jag skrev ”Pavel” med frågetecken efter. Det finns hur mycket skitsnack som helst på Nätet! Någon kan mycket väl lägga upp en bild på Michael, sådana finns det nog nästan hur många som helst av, och påstå att den föreställer Pavel. Jag har inte tid att sålla bort skitsnacket, om man uttrycker sej så.