2009-09-30

Skolmat och fångmat

Det här har ni kanske hört förut:

Maten i fängelser är bättre än skolmaten.

Följdfråga: Är det någon som känner till skillnaden? I kronor och ören, kalorier eller vitaminer, eller så antalet Michelin-stjärnor?

Ja, jag har naturligtvis letat lite. (RTFM!) Jag har funnit några svar. Men bortsett från den diskussionen så tycker jag att det är mycket intressant att många, kanske de flesta, som lägger fram argumentet ovan inte har en aning om huruvida det är sant eller inte.

8 kommentarer:

Lena Synnerholm sa...

Jag blir så nyfiken på vad du kommit fram till!

Hexmaster sa...

OK, snabbt:
- Kriminalvårdens hemsida uppger 45 kr/dygn för *all* mat (frukost, lunch, middag, mellanmål)
- I exempelvis Skurup - tar ett på måfå - kostar skolmaten 8 kr/portion, för råvarorna
- I exempelvis Sandviken kostar skolmaten 28 kr/portion, färdiglagad

Jag vet inte om Kriminalvården anger råvarukostnader eller totala kostnader. Men jag ser flera felkällor redan.

Hexmaster sa...

Jo: "Det är samtliga färdiga måltider under ett helt dygn som kostar 45:-/intagen."

De flesta som deltar i denna diskussion verkar ha blandat ihop begreppen, och/eller slarvat med att ta reda på fakta.

Anonym sa...

Samma rykte gick om de värnpliktigas mat - jag har dock inga siffror att komma med.

MVH

Hans

Tore Kullgren sa...

Frågan är den första som besvaras i Kriminalvårdens FAQ. Man får förmoda att de har fått höra den ganska ofta.

Det är råvarukostnaderna som räknas.

Anonym sa...

Att råvarukostnaden blir högre är ju inget konstigt, en vuxen människa äter ju trots allt mer än ett barn.

Hexmaster sa...

Hans: Javisst ja, vpl nämns också ibland. Minns inte riktigt, men det gick väl ut på att även de fick sämre mat än fångarna.

Tore: Japp, den var lätt att hitta på hemsidan. :-) Men 45:- är alltså slutpriset, *inte* enbart råvarorna.

mrarboc: Dels är de vuxna, dels är det *all* mat och inte bara lunchen. (Överkurs: Jag vet inte hur stora kök det är frågan om, men det blir ju dyrare per port. att laga till 50 personer än till 500.)

Lena Synnerholm sa...

Det är alltså skilnad på priset, beroende på hur man räknar.